2 Απρ 2009

Γυναίκες στα ΜΜΕ

ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ – Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

Μη Μιλάτε Έτσι για γυναίκες

Υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες γυναικών στα ΜΜΕ: αυτές της ψυχαγωγίας, της ενημέρωσης, της διαφήμισης και των σίριαλ.
Υπάρχει όμως και η γυναίκα «τραβεστί», σύμφωνα με τον θεατρικό συγγραφέα και σεναριογράφο, Μιχάλη Ρέππα. Το σίγουρο πάντως είναι ότι επειδή η τηλεθέαση είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας, η τηλεθεάτρια-ης καιρός είναι να αρχίσει να χρησιμοποιεί επιλεκτικά το τηλεκοντρόλ της.
Ημερίδα με θέμα τη σχέση των γυναικών με τα ΜΜΕ πραγματοποίησαν χθες οι Γενικές Γραμματείες Ισότητας, Επικοινωνίας και Ενημέρωσης με τον υπουργό Εσωτερικών, Προκόπη Παυλόπουλο, να σηματοδοτεί την έναρξή της: «Τα ΜΜΕ καλούνται να διαδραματίσουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο, όχι μόνο λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα, αλλά και λόγω της μεγάλης δύναμης και διεισδυτικότητας που έχουν στην ελληνική κοινωνία. Στόχος μας είναι η καταπολέμηση παγιωμένων αντιλήψεων και προκαταλήψεων που εγκλωβίζουν τη γυναίκα σε μια συγκεκριμένη εικόνα».
«Όλες οι εκπομπές της τηλεόρασης προβάλλουν πρότυπα», επισήμανε η Εύη Δεμίρη (δημοσιογράφος, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης). «Γυναίκες όλων των ειδών παρελαύνουν καθημερινά από τις οθόνες. Για παράδειγμα, οι γυναίκες της διαφήμισης προωθούν το "έχειν" κι όχι το "είναι", ενώ αποκτούν αξία με τη μάρκα». Συμπλήρωσε, επίσης, ότι το ΕΣΡ εδώ και χρόνια έχει συντάξει κώδικα δεοντολογίας, αλλά απ' ό,τι φαίνεται έχει χαθεί σε κάποιο υπουργικό γραφείο.
«Έχει ξεπεραστεί η ανδροκρατούμενη τηλεόραση -είπε ο δημοσιογράφος Τάσος Παπαδόπουλος- αλλά η γυναίκα χρησιμοποιείται για τηλεθέαση, όπως γίνεται με τις ημίγυμνες κοπέλες που παρουσιάζουν τα δελτία καιρού».
Η δημοσιογράφος Αγγελική Σπανού ανέφερε ότι η γυναίκα στις μέρες μας μπορεί να είναι κυρίαρχη, δεν σημαίνει όμως ότι έχει σημειωθεί και κοινωνική πρόοδος. Η επίσης δημοσιογράφος Μαρία Σπυράκη μίλησε για της «αληθινές γυναίκες» που επικρατούν στο πολιτικό ρεπορτάζ, επισημαίνοντας ότι έπειτα από πολλά χρόνια έχουν ενταχθεί στο πολιτικό ρεπορτάζ, παρουσιάζουν δελτία ειδήσεων ενώ τον τελευταίο καιρό αρχίζει και η απενοχοποίηση της ηλικίας των γυναικών.
Όταν ο Μιχάλης Ρέππας μιλάει για τη γυναίκα «τραβεστί», εννοεί το παραμορφωμένο αντίγραφο της γυναίκας χωρίς αξία που αξίζει - δέχεται την περιφρόνηση των άλλων. Ένα τέτοιο είδος γυναίκας είναι και η Πετρούλα του καιρού, της οποίας η εικόνα είναι προσβλητική. «Πώς γίνεται ύστερα από τόσα χρόνια να επιστρέφουμε πάλι στην άποψη γυναίκα - αντικείμενο; Θεωρώ ότι αυτές οι γυναίκες δεν είναι προκλητικές, αλλά παρακλητικές για έρωτα» συμπλήρωσε ο σεναριογράφος.
«Εμείς οι γυναίκες καλό θα ήταν να έχουμε λόγο και να μη μένουμε σιωπηλές» επισήμανε η Κατερίνα Μπακογιάννη (δημοσιογράφος - παρουσιάστρια), θέτοντας και το ερώτημα αν υπάρχει ανδρικός και γυναικείος λόγος.
Η Νέλλη Ζήκα - Τσελεμέγκου (μέλος Διοικούσας Επιτροπής ΕΡΤ3) είπε: «Όταν μπήκε ο 21ος αιώνας ένιωθα υπερήφανη για τη θέση της γυναίκας. Υπάρχει όμως και ο αντίποδας με τις γυναίκες των ριάλιτι, οι οποίες χωρίς προσόντα και με άκομψο τρόπο βγήκαν στην τηλεόραση μόνο για λίγα λεπτά δημοσιότητας. Τι πρότυπο γυναίκας θέλουμε; Της καριερίστριας, χωρίς οικογένεια κι αν λάχει ένα παιδί;».

ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΑ ΜΜΕ
1. Ψυχαγωγία (πρωινές - μεσημβρινές εκπομπές): Έντονη γυναικότητα, λαμπερή εικόνα. Γυναίκα ρεπλίκα που ηδονίζεται με το κουτσομπολιό και το μεταδίδει στις τηλεθεάτριες-ες.
2. Ενημέρωση: Επιθετική, δυναμική, αποφασιστική, με παιδεία και γυναικεία χαρακτηριστικά αλλά σε ρόλο άντρα.
3. Διαφήμιση: Ιδανική, χαρούμενη, λαμπερή, αισθησιακή, κυνηγάει τον άντρα με το χρήμα, χωρίς προσωπικότητα, σεξουαλικό αντικείμενο.
4. Σίριαλ: Αληθινές, εργάζονται, αναζητούν τον άντρα της ζωής τους, σύγχρονα χαρακτηριστικά, πρόσωπα με ρυτίδες.


Το άθρο το βρήκαμε στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία στις 13.3.09 γραμμένο από την Δώρα Παπαγεωργίου, Μ.Πετρούτσου, Σ. Μανιάτης στο http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=25451&ref=search
Εμείς άλλες εφημερίδες διαβάζουμ και μάλλον βλέπουμε δορυφορική tv άλλου πλανήτη αφού τα ελληνικά ΜΜΕ συνεχίζουν να υποβαθμίζουν πέρα από την νοημοσύνη μας και την θέση μας ως γυναίκες. Ο κώδικας δεοντολογίας υπάρχει απλά παραμένει στα αζήτητα και το ΕΣΡ επικαλείται την ποιότητα για να δικάσει εκμπομπές που είθισται να παρουσιάζουν λεσβιακές ή γκέι εικόνες. Θυμόμαστε το φιλί μεταξύ γυναικών στην διαφήμιση της τσίχλας Dentine, το φιλί στο σίριαλ του Μέγκα. Πολλές λεσβίες, γκέι αμφί και τρανς εργάζονται στην tv αλλά δεν εκ-δηλώνονται δημόσια κι όλες-οι το ξέρουν αλλά τσιμουδιά.
Στις θέσεις αποφάσεων παραμένουν πλειοψηφία οι άνδρες αλλά ακόμη και πίσω από την οθόνη υπερέχουν. Είδαμε γυναίκες που έχουν περάσει τα 40 ή τα 50 εκτός κρατικής tv κι ίσως στις ειδήσεις του Μέγκα ή μας πήρε ο ύπνος και τις χάσαμε;
Κύριε Ρέππα ποτέ δεν φύγαμε από την γυναίκα αντικείμενο απλώς τα τελευταία χρόνια τονίζουμε πολύ περισσότερο το αντικείμενο από την γυναίκα.
Σωστά κα. Μπακογιάννη υπάρχει μόνο ανδρικός λόγος στα ΜΜΕ και τον βιώνεται χρόνια τώρα στο ΣΚ στην ΝΕΤ για να μην μιλήσουμε για τον καθημερινό σεξιστικό λόγο της πρωινής ΝΕΤ από τους κ. Λυριτζή και Οικονόμου και το πόσες φορές λοιδορούν τα ρεπορτάζ της συναδέλφισσας τους.
Κυρία Νέζη, η γυναίκκα που θέλουμε είναι αυτή που υπάρχει στην πραγματική ζωή και όχι μόνο περιορισμένες εκδόσεις της στα ΜΜΕ για οφθαλμόλουτρο και γέλιο. Η προώθηση όλων των εκφάνσεων γυναικών και ανδρών θα βοηθούσε στην παιδεία όλων, η επιλογή συγκεκριμένων προτύπων τα κάνει δεδομένα στον κοινό νου. Το ότι μιά γυναίκα που (δεν) είναι γατούλα αλλά και έξυπνη, δυναμική με παιδεία νοείται ως άνδρας και το όνειρο όλων είναι να βρουν τον άνδρα της ζωής τες αξίζει να σας προβληματίσει. Ευαγγελία Βλάμη