11 Απρ 2010

Ναι στο ΛεΠΑΤ γάμο, λέει η κα Ηλιάνα Νικολάου στη Κύπρο

"Τα ΛεΠΑΤ ζευγάρια χρειάζονται δικαιώματα"

Η νομική αναγνώριση των queer ζευγαριών στη Κύπρο είναι επιτακτική ανάγκη στη σημερινή κοινωνία, είπε η προστάτιδα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κα. Ηλιάνα Νικολάου, στην τελευταία έκθεσή της σχετικά με τα δικαιώματα των άγαμων ανθρώπων που συμβιώνουν.

Η αξιωματούχος αποδέκτρια παραπόνων, η οποία ηγείται επίσης της Αρχής κατά του Ρατσισμού και των Διακρίσεων απέστειλε έκθεση προς την υπουργό Εσωτερικών και τον Πρόεδρο της Βουλής υποστηρίζοντας ότι το νομικό κενό της Κύπρου σχετικά νομική αναγνώριση ΛεΠΑΤ σχέσεων συνιστά άμεση δυσμενή διάκριση εις βάρος πολιτών της ΕΕ στη βάση του σεξουαλικού προσανατολισμού.


Προτείνει οι αρχές να καλύψουν αυτό το κενό στη νομοθεσία, μέσω νομοθετικών μεταρρυθμίσεων, με τη σειρά τες για την εξάλειψη από την παρούσα ανισότητα των δικαιωμάτων των ΛεΠΑΤ ζευγαριών, ενώ οφείλει να συμβάλει στην εξάλειψη των αρνητικών στερεοτύπων και των προκαταλήψεων σε βάρος των ΛεΠΑΤ ζευγαριών που συμβιώνουν.

Η έκθεση ήρθε μετά από δύο καταγγελίες Κυπρίων πολιτών, που αποστάλθηκαν στο γραφείο της κα. Νικολάου πριν πέντε μήνες. Η μία αφορούσε έναν 24χρονο γκέι από την Πάφο, ο οποίος ανέφερε ότι η πολιτεία δεν θα του επέτρεπε να προβεί σε πολιτικό γάμο με τον εδώ και έξη χρόνια σύντροφό του. Ακόμα κι αν τελούσαν πολιτικό γάμο σε μια από τις ευρωπαϊκές χώρες όπου αναγνωρίζεται νομικώς (Κάτω Χώρες, το Βέλγιο, η Ισπανία, η Σουηδία ή η Νορβηγία), η Κύπρος ακόμη δεν έχει αναγνωρίσει νομικώς τον ΛεΠΑΤ πολιτικό γάμο.

Η δεύτερη καταγγελία έγινε από άλλο γκέι που παραπονέθηκε ότι μαζί με τον μακροχρόνιο σύντροφό του θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν το νησί, μετά την λήξη της άδειας διαμονής τού ενός, λόγω της απουσίας των νόμων περί του ΛεΠΑΤ πολιτικού γάμου.

Στα συμπεράσματά της, η κα. Νικολάου σημείωσε ότι τον τελευταίο αιώνα είδε αλλαγές στα βασικά στοιχεία του ορισμού του παραδοσιακού γάμου, οι αλλαγές 'οφειλαν να γίνουν ώστε να κατοχυρόνται τα θεμελιώδη δικαιώματα, όπως η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η αρχή της ισότητας μεταξύ των φύλων, η δυνατότητα διαζυγίου και η εισαγωγή των πολιτικών γάμων που εξισώθηκαν με τους θρησκευτικούς γάμους.

“Τέλος, όπως σημειώνεται, σε αρκετές χώρες, η διαφορά μεταξύ των φύλων δεν θεωρείται πλέον συστατικό μέρος του έγκυρου γάμου», είπε.

Η ηγέτιδα της Αρχής κατά του Ρατσισμού και των Διακρίσεων υπογράμμισε το νομικό κενό που υπάρχει όσον αφορά τη νομική αναγνώριση της συμβίωσης μεταξύ ΛεΠΑΤ ή ετερό ζευγαριών. Επισήμανε ότι το Σύνταγμα δεν παρέχει κανένα λόγο ώστε να εμποδίσει την προοπτική νομικής αναγνώρισης των σχέσεων αυτών, δεδομένου ότι αφήνει το κράτος να αποφασίσει.

"Στην πράξη, η εισαγωγή της ρύθμισης για τη νομική αναγνώριση της συμβίωσης μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου και θα είναι μια ρεαλιστική απάντηση σε μια πραγματική κοινωνική ανάγκη», είπε η κα. Ηλιάνα Νικολάου.

Η ανάγκη για νομική κατοχύρωση της συγκατοίκησης γίνεται πιο επείγουσα ανάγκη, σημείωσε, «θεωρώντας η Κύπρος σήμερα, την εκτός γάμου συμβίωση, ακόμη και αν είναι μακρά και σταθερή, δεν της παρέχει δικαιώματα ή να ρυθμίσουν ιδιοκτησίες ή άλλες σχέσεις μεταξύ των συντροφισών-ων".

Η επικεφαλής της καταπολέμησης των διακρίσεων τόνισε ότι η νομική ρύθμιση της συμβίωσης δεν θα υπονομεύσει το θεσμό του γάμου, ο οποίος εξακολουθεί να αποτελεί τη κυρίαρχη βάση μιας οικογένειας, αλλά θα είναι μια απάντηση σε μια μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα και τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων που είναι ισότιμα μέλη της της κοινωνίας των πολιτισών-ων. Αυτό επιβεβαιώνεται από τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και τις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού και του διεθνούς δικαίου για την εξάλειψη όλων των μορφών διακρίσεων, υποστήριξε.

Το δικαίωμα στο γάμο, όπως η νομική προστασία κάθε άλλη σχέση της ιδιωτικής ζωής των ατόμων, αφορά την έμμεση αρχή του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας.

"Η πολιτεία πρέπει να εξασφαλίζει τον ίδιο σεβασμό και την προστασία σε όλες τις πολίτισε-ες ανεξάρτητα από το σεξουαλικό τες προσανατολισμό. Η απόλυτη περιφρόνηση προς κοινωνικές μορφές, όπως η συμβίωση χωρίς γάμο και τις συνέπειες που παράγει (ασφάλιση, σύνταξη, φορολογία, ακίνητα) με βάση μόνο τον διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό παραβιάζει σαφώς την αρχή της μη διάκρισης. Αφαιρεί τη δυνατότητα, σε τελική ανάλυση, σε μια μερίδα ανθρώπων από την πρακτική διεκδίκηση των δικαιωμάτων τες», είπε.

Η επικεφαλής της καταπολέμησης των διακρίσεων αναγνώρισε ότι οι αρχές που θα μπορούσε πιθανότατα ευκολότερα να πάρουν μια ευρύτερη συναίνεση για τα δικαιώματα των ετεροφύλων που ζουν μαζί και παρά για το ΛεΠΑΤ γάμο. Την ίδια στιγμή, η κα. Νικολάου είπε ότι δεν μπορούσε να αγνοήσει την υποχρέωση σεβασμού των δικαιωμάτων ενός τμήματος της κοινωνίας, που προκύπτουν από μία σειρά δεσμευτικών νομικών κανονισμών, που απαγορεύουν τις διακρίσεις με βάση το σεξουαλικό προσανατολισμό.

"Ειδικότερα, η νομική αναγνώριση του ΛεΠΑΤ γάμου, θεωρείται υπό τις παρούσες συνθήκες απαραίτητη, βάσει της αρχής της ίσης μεταχειρίσεως, δεδομένου ότι το ισχύον νομικό κενό δημιουργεί αναπόφευκτα ανισότητες εις βάρος των προσώπων χωρίς καμία πειστική δικαιολογία".

"Επιπλέον, η συνέχιση αυτής της κατάστασης και ιδιαίτερα τη νομική άρνηση αυτής της κοινωνικής πραγματικότητας, αναπαράγει τα αρνητικά στερεότυπα και προκαταλήψεις κατά των προσώπων αυτών», είπε.

Ρυθμίζοντας τον ΛεΠΑΤ γάμο, αυτό θα εξαλείψει τις διακρίσεις εις βάρος Κυπρίων πολιτισών-ων, καθώς θα αποτελέσει μια ευθυγράμμιση με τη θεμελιώδη αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των προσώπων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

"Επειδή, όπως σημειώνεται σε διαδοχικές εκθέσεις, αυτό το νομικό κενό δεν επιτρέπει την πρακτική εφαρμογή αυτής της αρχής για τις πολίτισες-ες της ΕΕ που διαμένουν στη Κύπρο ΛεΠΑΤ ή ετερό συντροφισών-ων.

"Συγκεκριμένα, ο αποκλεισμός των ΛεΠΑΤ ζευγαριών από το πεδίο εφαρμογής της ευρωπαϊκής οδηγίας 2004/38/ΕΚ, η οποία ήταν ήδη μέρος του κυπριακού νομικού συστήματος είναι άμεσες διακρίσεις εις βάρος των ευρωπαίων πολιτισών-ων με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό», είπε.

Η κα. Νικολάου χαιρέτισε την ταχεία ανταπόκριση του Υπουργείου Εσωτερικών για την έκθεσή της. "Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι η έκθεση θα λάβει την απαιτούμενη προσοχή και θα καταβληθούν προσπάθειες για να εντοπιστούν τα σημεία όπου θα μπορούσε να υπάρξει αλλαγή στην πολιτική του υπουργείου προκειμένου να κινηθεί προς την κατεύθυνση της ίσης μεταχείρισης και την εξάλειψη «κάθε φυλετικής ή άλλης διάκρισης», αυτή είπε.

Τέλος, η Επίτροπος τόνισε ότι εάν οι αρχές επιλέξουν να αναγνωρίσουν τον ΛεΠΑΤ γάμο και τα δικαιώματα των συμβιουσών-ντων, "αυτό το βήμα δεν θα μπορεί να θέσει σε κίνδυνο ούτε την παραδοσιακή έννοια του γάμου ή την παραδοσιακή μορφή της οικογένειας, ούτε θα αλλάξει τα βασικά χαρακτηριστικά τες».

Δεν μπορεί να αγνοήθει το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι στην κοινωνία που συνοικούν και δεν είναι νυμφευμένες, παντρεμένοι, ή ακόμη και να επιτρέπεται πρακτικώς η υποβάθμιση αυτών των ανθρώπων.

«Η σταδιακή αναγνώριση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής, είναι ένα καθιερωμένο χαρακτηριστικό πολλών σύγχρονων δημοκρατικών κρατών στα οποία η έννοια της ηθικής προσαρμόζεται διαρκώς και διαμορφώνονται με βάση τις κοινωνικές διεργασίες, ενώ η σχέση μεταξύ νόμου και κοινωνίας χαρακτηρίζεται από δυναμική αλληλεπίδραση»είπε.


Το άρθρο το βρήκαμε στις 10.4.10 και το μεταφράσαμε, γραμμένο από τον Στέφανο Ευριπίδη στην http://www.cyprus-mail.com/cyprus/gay-partners-need-rights/20100410?sms_ss=facebook