31 Μαρ 2011

Η Viviane Reding διευκρινίζει την Χάρτα της ΕΕ

Ένα νομοσχέδιο των δικαιωμάτων για τα θεσμικά όργανα της ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Χάρτα των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων είναι η πυξίδα δεν είναι, ένα ραβδί.

Η Ευρωπαϊκή Χάρτα των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων ορίζει τα δικαιώματα - όπως η ελευθερία της έκφρασης και της θρησκευτικής πεποίθησης, καθώς επίσης τα οικονομικά και κοινωνικά δικαιώματα - που αντικατοπτρίζουν τις κοινές αξίες της Ευρώπης και της συνταγματικής κληρονομιάς της.

Αλλά πώς θα πρέπει να εφαρμόσουμε αυτά τα δικαιώματα; Και τι σημαίνουν για τις πολίτισες;

Στη σημερινή δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης 2010 σχετικά με την εφαρμογή της Χάρτας, η πρώτη έκθεση του είδους της από την Επιτροπή, επιδιώκει να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα. Αλλά ο γενικός σκοπός της Χάρτας πρέπει να γίνει κατανοητή από τις απλές πολίτισες και τους φορείς χάραξης πολιτικής και όχι μόνο οι δικηγορίνες.
Αυτά είναι ερωτήματα που οι υπάλληλοι της Επιτροπής σημειώνουν-λαμβάνουν κάθε μέρα. Το 2010, η Επιτροπή έλαβε 4.000 επιστολές που σχετίζονται με τα θεμελιώδη δικαιώματα. Τρεις στις τέσσερις ήταν πέρα από το πεδίο του κοινοτικού δικαίου. Αυτό σχετίζεται στενά με μια πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαίας Διαμεσολαβήτριας, η οποία διαπίστωσε ότι το 72% των Ευρωπαίων δεν νοιώθουν πως είναι καλά ενημερωμένες για τη Χάρτα.
Πολλές από εκείνες που έγραψαν μια επιστολή υπέθεσαν ότι η Χάρτα δίνει στην Επιτροπή το δικαίωμα να επεμβαίνει όποτε υποπτεύεται ότι τα θεμελιώδη δικαιώματα παραβιάζονται οπουδήποτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό δεν ισχύει. Η Επιτροπή δεν είναι η Ευρωπαία «σούπερ-μπατσίνα των θεμελιωδών δικαιωμάτων». Κάθε χώρα της ΕΕ προστατεύει τα δικαιώματα μέσω του εθνικού συντάγματος και των δικαστηρίων της. Η Χάρτης δεν αντικαθιστά αυτά.

Αντίθετα, ο πρωταρχικός ρόλος της Χάρτας, η οποία έγινε νομικά δεσμευτική το Δεκέμβριο 2009 με την έναρξη ισχύος της Συνθήκης της Λισαβόνας, είναι να διασφαλιστεί ότι τα θεσμικά όργανα της ΕΕ σέβονται τα θεμελιώδη δικαιώματα στην προετοιμασία των νέων ευρωπαϊκών νόμων. Για να επιτευχθεί αυτό, χρειαζόμαστε “ένα πολιτισμό θεμελιωδών δικαιωμάτων”, στο οποίο οι σχεδιάστριες πολιτικής αυτόματα και συστηματικά λαμβάνουν υπόψη τις εκτιμήσεις των δικαιωμάτων.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχω αναπτύξει και εισήγαγα μια πρακτική λίστα ελέγχου για να βεβαιωθούμε πως τα θεμελιώδη δικαιώματα θα γίνονται σεβαστά σε κάθε πρόταση, πρόγραμμα και νόμο που προετοιμάζουν τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Χάρτα δεν αντικαθιστά τα εθνικά συστήματα, τα συμπληρώνει, με τη διασφάλιση ότι οι νόμοι γίνονται σε επίπεδο Ευρ. Ένωησης όσον αφορά επίσης τα θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτισών.

Η Χάρτα είναι, εν ολίγοις, μια πυξίδα για όλη την κοινοτική νομοθεσία και τις πολιτικές. Δεν είναι ένα γενικό ραβδί, που η Επιτροπή μπορεί να χρησιμοποιήσει ως παρέμβαση μετά από τις πιθανές παραβιάσεις των θεμελιωδών δικαιωμάτων που δεν έχουν καμία σχέση με το δίκαιο της Ευρ. Ένωσης (κοινοτικό δίκαιο).

Υπάρχουν, ωστόσο, περιπτώσεις όπου η Επιτροπή έχει δικαίωμα να παρέμβει.
Το περασμένο καλοκαίρι, τοποθετήθηκα δημόσια, όταν η Γαλλία έλαβε μέτρα που στοχεύουν ειδικά τις Ρομά. Έχουμε τη νομοθεσία της ΕΕ περί ελεύθερης κυκλοφορίας. Αυτή ήταν η σύνδεση με το κοινοτικό δίκαιο. Η Χάρτα θα μπορούσε συνεπώς να εφαρμοστεί. Υπό την απειλή επιβολής κυρώσεων, η Γαλλία, άλλαξε το δίκαιό της, φροντίζοντας οι Ρομά δεν ήταν πλέον ειδικός στόχος και παρέχοντάς τις ουσιαστικές εγγυήσεις σε περίπτωση εξορίας.

Τα όρια της εξουσίας της Επιτροπής παρατηρήθηκαν σε μια άλλη πρόσφατη διένεξη, με το νόμο των μέσων ενημέρωσης της Ουγγαρίας. Οι πολιτικίνες και οι δημοσιογράφισες κάλεσαν την Επιτροπή να ενεργήσει, υποστηρίζοντας ότι το θεμελιώδες δικαίωμα της ελευθερίας των μέσων ενημέρωσης απειλήθηκε. Αλλά η ΕΕ δεν έχει τη γενική εποπτεία της εθνικής νομοθεσίας των μέσων ενημέρωσης. Το δίκαιο της ΕΕ έρχεται στο προσκήνιο μόνο κατ 'εξαίρεση για ορισμένα διασυνοριακά ζητήματα. Μια τέτοια εξαίρεση είναι η οδηγία για τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες μέσων επικοινωνίας, η οποία ασχολείται με πτυχές της διασυνοριακής τηλεόρασης και υπηρεσίες οπτικοακουστικού υλικού *Α. Η Neelie Kroes, ως, η Επιτρόπισα της ψηφιακής ατζέντας, είναι υπεύθυνη για αυτή την οδηγία, προέβη σε νομική ανάλυση της μεταφοράς και της εφαρμογής της οδηγίας αυτής στο εθνικό δίκαιο της Ουγγαρίας . Σε απάντηση, η Ουγγαρία τροποποίησε το νόμο της αυτό το μήνα.

Ως ορόσημο για την ενίσχυση μιας Ευρώπης των δικαιωμάτων και των αξιών, η Χάρτα είναι κάτι για το οποίο πρέπει να είμαστε υπερήφανες. Οι άνθρωποι χρειάζεται, θεωρώ, να κατανοήσουν καλύτερα, πού η Χάρτα είναι εφαρμόσιμη. Η επιζήτηση της βοήθειας της Χάρτας για θέματα επί των οποίων η Επιτροπή δεν έχει καμία επιρροή θα μπερδέψει τις ανθρώπους και θα υπονομευθεί η αξιοπιστία της.


Την είδηση την βρήκαμε στις 31.3.11 και την μεταφράσαμε από την Europeanvoice γραμμένη από την Viviane Reding Ευρωπαία Επιτρόπισα αρμόδια για τη δικαιοσύνη, τα θεμελιώδη και τα πολιτικά δικαιώματα στην http://www.europeanvoice.com/article/imported/a-bill-of-rights-for-the-eu-s-institutions-/70692.aspx

*Α Μια μέθοδος υπηρεσιών που παρέχει ψυχαγωγία και άλλο οπτικοακουστικό υλικό στις καταναλώτριες (και άλλες), βάσει των οποίων μπορούν να απαιτήσουν ένα συγκεκριμένο υλικό, όπως μια ταινία, και θα τις αποσταλεί αμέσως με μια σύνδεση επικοινωνιών.