4 Δεκ 2010

Εκστρατεία τερματισμού του Ακρωτηριασμού Γυναικείων Σεξουαλικών Οργάνων 3

Βασική Διάσταση # 1: Συλλογή δεδομένων

ΕΚΤΙΜΗΣΗ:
500.000 ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΕΧΟΥΝ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙ ΣΕ Α.Γ.Σ.Ο. ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Σε ψήφισμα που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκτιμάται ότι περίπου 500.000 γυναίκες και κορίτσια που ζουν στην Ευρώπη έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο.. Ενώ σε ορισμένες χώρες της Ε.Ε., εκτιμάται ότι οι γυναίκες που έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο. ή τα κορίτσια που κινδυνεύουν να υποβληθούν έχουν δημοσιευθεί, συχνά οι εκτιμήσεις αυτές έχουν γίνει κατά παρεκβολή των ισχυόντων στοιχείων για τις χώρες προέλευσης στα στοιχεία από την απογραφή του πληθυσμού στις χώρες παραμονής. Η μέθοδος αυτή είναι ενδεικτική του εύρους του προβλήματος στην Ευρώπη, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι ενέχει πολλά ελαττώματα. Συγκεκριμένα, οι εκτιμήσεις αναφέρονται στην εθνικότητα και όχι στην εθνοτική ομάδα στην οποία ανήκουν οι γυναίκες και τα κορίτσια. Μέσα στην ίδια χώρα, η συχνότητα του Α.Γ.Σ.Ο. διαφέρει κατά πολύ ανάμεσα στις διάφορες εθνοτικές ομάδες. Οι εκτιμήσεις αυτές συνήθως δεν λαμβάνουν υπόψη τις αιτούσες άσυλο, τις μετανάστριες χωρίς χαρτιά ή τις μετανάστριες δεύτερης γενιάς που κινδυνεύουν να υποβληθούν σε Α.Γ.Σ.Ο..

Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει συλλογή δεδομένων που να επιτρέπει να γίνει μία σύγκριση ή μία εκτίμηση του μεγέθους του προβλήματος στην Ευρώπη. Μία τέτοια εκτίμηση είναι απαραίτητη για να μπορεί ναν παρατηρηθεί οποιαδήποτε αύξηση ή μείωση του αριθμού των γυναικών που έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο. και των κοριτσιών που κινδυνεύουν, και για να υπολογιστούν οι αλλαγές στη συμπεριφορά και τη στάση όσον αφορά τον Α.Γ.Σ.Ο.. Είναι απαραίτητα τα δεδομένα σχετικά με όλες τις διαστάσεις του ζητήματος που αναφέρονται στην εκστρατεία (υγεία, βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών, άσυλο και ανάπτυξη συνεργασίας) για να συγκεκριμενοποιηθεί η ανάγκη πόρων, η υλοποίηση αποτελεσματικών προγραμμάτων και η εφαρμογή μέτρων, καθώς και για να υπολογιστεί ο αντίκτυπος των πολιτικών που έχουν εφαρμοστεί για την εξάλειψη του Α.Γ.Σ.Ο.. Ποιοτικά δεδομένα σχετικά με την κοινωνικο-πολιτισμική διάσταση του Α.Γ.Σ.Ο. είναι απαραίτητα για να αναλυθεί το αν οι πεποιθήσεις που στηρίζουν την πρακτική στην Ε.Ε. διαφέρουν από αυτές στη χώρα καταγωγής. Η κατανόηση αυτής της διάστασης είναι απαραίτητη για το σχεδιασμό στρατηγικών για να αλλάξει η στάση απέναντι στο ζήτημα

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΔΡΑΣΗΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ Ε.Ε.
Οι έρευνες για τις γυναίκες που έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο. σε μεμονωμένες χώρες μέλη της Ε.Ε. είναι περιορισμένες και επομένως, χρειάζονται έρευνες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Κάτι τέτοιο θα αφορούσε ένα σημαντικό αριθμό γυναικών που έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο., οι ζωές των οποίων θα μπορούσαν να βελτιωθούν. Επιπλέον, θα ήταν σημαντικό να αντλούσαμε από τη γνώση και την εμπειρία της Ε.Ε. για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη μεθόδων έρευνας. Τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. έχουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν, να χρηματοδοτήσουν και να συντονίσουν αυτές τις ερευνητικές δραστηριότητες. Εντός των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, η αναγνωρισμένη ανάγκη για ολοκληρωμένη και ουσιαστική συλλογή δεδομένων σχετικά με τα θεμελιώδη δικαιώματα και την ισότητα των γυναικών στην Ε.Ε. οδήγησε στη δημιουργία δύο νέων υπηρεσιών. Η Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Θεμελιώδη Δικαιώματα (FRA) ιδρύθηκε το 2007. Στόχος της είναι να αφυπνίσει τις πολίτισες-ες σχετικά με τα θεμελιώδη δικαιώματα και να παρέχει συγκριτικά στοιχεία, συμβουλές και εμπειρογνωμοσύνη βάσει στοιχείων στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και τις χώρες μέλη της Ε.Ε. Το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα του Φύλου (EIGE) ιδρύθηκε το 2007. Συνολικός του στόχος είναι να προωθήσει την ισότητα των γυναικών και να συμβάλει στην καταπολέμηση των διακρίσεων με βάση το φύλο. Θα παρέχει επίσης τεχνική υποστήριξη στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και στις χώρες μέλη. Εκτός από τις νέες αυτές υπηρεσίες, η EUROSTAT αποτελεί το Στατιστικό Γραφείο της Ε.Ε. με καθήκον να παρέχει στην Ε.Ε. στατιστικά στοιχεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα οποία θα διευκολύνουν τη σύγκριση μεταξύ χωρών μελών και μεταξύ περιοχών. Διεξάγει έρευνες σε διάφορους τομείς όπως η υγεία, οι συνθήκες διαβίωσης, η κοινωνική προστασία και η ποινική δικαιοσύνη.

Βλέπω πάνω από 400 γυναίκες και κορίτσια στην Κλινική African Well Woman’s στα νοσοκομεία Guy’s and St Thomas στο Λονδίνο με προβλήματα που σχετίζονται με τον Α.Γ.Σ.Ο., όπως αναδρομές, μνήμες, υποτροπιάζουσες ουρολοιμώξεις και δυσκολίες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του τοκετού. Εξάλλου, το γεγονός ότι ο Α.Γ.Σ.Ο. τοποθετείται στη σεξουαλική και αναπαραγωγική σφαίρα, τον καθιστά θέμα ταμπού σε πολλούς πολιτισμούς και οι γυναίκες συχνά δεν θέλουν να μιλήσουν για τις εμπειρίες τις. Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων οδήγησε στο να είναι πιο βολικό να αγνοούμε τον Α.Γ.Σ.Ο.. Ωστόσο, πιστεύω ότι οι όσες-οι εργάζονται στο χώρο της υγείας είναι στην κατάλληλη θέση για να αναγνωρίσουν και να καταγράψουν περιπτώσεις Α.Γ.Σ.Ο. και να ενημερώσουν τις κοινότητες για τη νομοθεσία. Ως ειδική σε αυτόν τον τομέα, πιστεύω ότι είναι απαραίτητη η συμμετοχή της Ε.Ε. στη συλλογή δεδομένων και στο συντονισμό των δράσεων σχετικά με τον Α.Γ.Σ.Ο. σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πρέπει να γνωρίζουμε το μέγεθος του προβλήματος σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα. Πρέπει να συγκεντρώσουμε δεδομένα για να έχουμε μια ιδέα για τη συχνότητα του φαινομένου. Πρέπει επίσης να ασχοληθούμε με τα ζητήματα της προστασίας του παιδιού”. Δόκτωρ. Comfort Momoh, Ειδική στον Α.Γ.Σ.Ο., στη Δημόσια Υγεία, Κλινική African Well Woman’s, Αγγλία

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ- END THE FGM.
Προτρέπει τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. (την Επιτροπή, το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο) δυνάμει του ψηφίσματος του 2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τον Α.Γ.Σ.Ο., να ζητήσουν τα ακόλουθα από την FRA:

• Να συμπεριλάβει τον Α.Γ.Σ.Ο. στον προσδιορισμό των δεικτών για τις οργανώσεις παροχής υπηρεσιών ως σχετικό με τα δικαιώματα των γυναικών και των παιδιών.
Να διεξάγει έρευνες ως προς τις πρακτικές και τα μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση της πρόσβασης στην υγεία για γυναίκες που έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο. και αιτούνται άσυλο.

Τέλος, κατά την ανάλυση των ορθών πρακτικών που αφορούν την ίση πρόσβαση στη δικαιοσύνη, η FRA θα μπορούσε να επιχειρήσει να αξιολογήσει τα υπάρχοντα ένδικα μέσα για την προστασία των γυναικών και των κοριτσιών που κινδυνεύουν να υποβληθούν σε Α.Γ.Σ.Ο.

Προτρέπει τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. δυνάμει του ψηφίσματος του 2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον Α.Γ.Σ.Ο., να ζητήσει τα ακόλουθα από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα του Φύλου EIGE:

• Ευθυγραμμιζόμενο με το στόχο και τα καθήκοντα όπως αυτά ορίζονται από τον ιδρυτικό κανονισμό του Ινστιτούτου,θα πρέπει να αναπτύσσει και να εδραιώνει τα ανθρώπινα δικαιώματα βάσει μεθοδολογικών εργαλείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προσέγγιση σε επίπεδο Ε.Ε. της ποσοτικής και ποιοτικής συλλογής δεδομένων για τον Α.Γ.Σ.Ο.. Αυτό θα πρέπει να γίνει σε στενή συνεργασία με τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτισών-ων, τις εκπροσώπισες-ους των κοινοτήτων, γυναίκες και κορίτσια που αφορά άμεσα ο Α.Γ.Σ.Ο., πεπειραμένες-ους επιστημόνισες στην κοινωνιολογία, εθνολογία και ανθρωπολογία.

Προτρέπει τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. να ζητήσουν τα ακόλουθα από τη EUROSTAT:

• Να συντονίσει και να στηρίξει την ανάπτυξη εθνικών ερευνών για να εκτιμηθεί η συχνότητα του Α.Γ.Σ.Ο. στην Ε.Ε. Οι έρευνες αυτές θα πρέπει να διεξαχθούν σε στενή συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες ώστε να ληφθεί υπόψη το εθνικό πλαίσιο.

Βασική Διάσταση # 2: Υγεία

ΓΕΓΟΝΟΣ:
Ο Α.Γ.Σ.Ο. ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Εκτιμάται ότι 500.000 γυναίκες και κορίτσια που έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο. ζουν στην Ε.Ε. Οι χώρες μέλη της Ε.Ε. πρέπει να σέβονται το δικαίωμα στην υγεία των γυναικών που έχουν υποστεί Α.Γ.Σ.Ο. και να τις παρέχουν διαθέσιμες, προσβάσιμες, αποδεκτές και ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, συμπεριλαμβανομένων συμβουλευτικών υπηρεσιών. Όταν το ιατρικό προσωπικό δεν γνωρίζει για τον Α.Γ.Σ.Ο., μπορεί να οδηγηθεί σε επείγουσες καισαρικές τομές που αποτελούν μη απαραίτητο κίνδυνο και είναι δαπανηρές. Η γενική ευαισθητοποίηση σχετικά με τον Α.Γ.Σ.Ο. είναι επίσης σημαντική για όλες τις γυναικολογικές εξετάσεις καθώς μπορεί να είναι πολύ επώδυνες και να στιγματίσουν τις γυναίκες και τα κορίτσια που έχουν υποβληθεί σε Α.Γ.Σ.Ο.. Τα πρωτόκολλα υγείας που αφορούν τον επαναγκτηριασμό (επανασυρραφή του κόλπου) είναι απαραίτητα καθώς υπάρχουν στοιχεία για επαγγελματίες γιατρίνες-ούς σε ευρωπαϊκές χώρες που προχωρούν σε επαναγκτηριασμό μετά τη γέννα, πιθανότατα λόγω έλλειψης τυποποιημένων πρακτικών και ιατρικών κατευθυντήριων γραμμών.

Ο επαναγκτηριασμός, σύμφωνα με τη νομοθεσία των περισσότερων χωρών, είναι μία μορφή Α.Γ.Σ.Ο. και επομένως είναι παράνομος. Οι κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της ιατρικοποίησης του Α.Γ.Σ.Ο. (όταν η πρακτική πραγματοποιείται από επαγγελματίες σε κάποιο νοσοκομείο), μία αυξανόμενη τάση που καταδικάζεται από τον Παγκόσιο Οργανισμό Υγεία. Επιπλέον, το υπάρχον πλαίσιο χορήγησης δικαιωμάτων ιατρικής περίθαλψης σε προσφύγισες και άλλες μετανάστριες στην Ε.Ε. δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει επαρκώς τους κοινωνικούς φραγμούς που εμποδίζουν περιθωριοποιημένες ομάδες να έχουν πρόσβαση σε ζωτικές υπηρεσίες υγείας. Οι κοινωνικοί αυτοί φραγμοί περιλαμβάνουν τη γλώσσα, την έλλειψη ικανών διερμηνέων, διαφορετικούς τρόπους κατανόησης και αντιμετώπισης των ασθενειών, καθώς και άγνοια για τις διαθέσιμες υπηρεσίες υγείας.