30 Απρ 2011

Ψήφισμα Ευρ. Κοινοβουλίου Ανισότητες Υγείας Ε'

Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 8ης Μαρτίου 2011, για την μείωση των ανισοτήτων υγείας στην ΕΕ (2010/2089 (ΙΝΙ)) Ε' μέρος

44. καλεί την Επιτροπή να μελετήσει τις επιπτώσεις των αποφάσεων που βασίζονται σε εθνικές και περιφερειακές αξιολογήσεις αποτελεσματικότητας των φαρμάκων και ιατρικών συσκευών στην εσωτερική αγορά, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης των ασθενών, της καινοτομίας σε νέα προϊόντα και ιατρικές πρακτικές, οι οποίες είναι μερικές από τα κύρια στοιχεία που επηρεάζουν την ισότητα στην υγεία,

45. εκτιμά ότι η εφαρμογή της οδηγίας 2011/24/EU για τα Δικαιώματα των Ασθενών στη διασυνοριακή υγειονομική περίθαλψη θα πρέπει να συνοδεύεται από αξιολόγηση της επιροής-επίδρασης, προκειμένου να μετρηθεί όσο το δυνατόν ακριβέστερα η αποτελεσματικότητά της στην καταπολέμηση των ανισοτήτων στην υγεία ώστε να εξασφαλιστεί η διατήρηση επαρκούς επιπέδου προστασίας της δημόσιας ασφάλειας και να διασφαλιστεί η ασφάλεια των ασθενών, ιδίως όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή των ιατρικών πόρων, τόσο των ανθρώπων όσο και των υλικών,

46. επισημαίνει πως η υψηλή ποιότητα και αποτελεσματική διασυνοριακή υγειονομική περίθαλψη απαιτεί αυξημένη διαφάνεια των πληροφοριών για το κοινό, τις ασθενείς, τις ρυθμιστικές αρχές και τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων των ασθενών, την πρόσβαση στην αποκατάσταση και τη ρύθμιση των επαγγελματιών υγείας,

47. εκφράζει τη λύπη του για το γεγονός πως η οδηγία διασυνοριακής υγειονομικής περίθαλψης δεν συνοδεύεται από νομοθετική πρόταση σχετικά με την κινητικότητα των επαγγελματιών υγειονομικής περίθαλψης, λαμβάνοντας υπόψη τον κίνδυνο της «διαρροής εγκεφάλων» εντός της ΕΕ, γεγονός που θα αυξήσει επικίνδυνα τις γεωγραφικές ανισότητες σε ορισμένες χώρες μέλη, και καλεί την Επιτροπή να διορθώσει αυτή την αποτυχία, ενδεχομένως στο πλαίσιο της μελλοντικής αναθεώρησης της οδηγίας για τα επαγγελματικά προσόντα (2005/36/ΕΚ),

48. προτρέπει τις χώρες μέλη να εφαρμόσουν πλήρως την υφιστάμενη οδηγία επαγγελματικών προσόντων (2005/36/ΕΚ), σε σχέση με την πολυπλοκότητα των ιατρικών τίτλων, ενθαρρύνει την Επιτροπή, στην αξιολόγηση και στην αναθεώρηση της οδηγίας, να αντιμετωπίσει ορισμένα από τα ρυθμιστικά κενά που έχουν τη δυνατότητα να αφήσουν τις ασθενείς ευάλωτες σε ζημία και σε συμβιβασμό το δικαίωμά τις για ασφαλή θεραπεία, καλεί την Επιτροπή, περαιτέρω, να εξετάσει εάν θα καταστεί η εγγραφή με ΙΜΙ σύστημα υποχρεωτική για τις αρμόδιες αρχές και να βελτιώσει το βαθμό στον οποίο οι αρμόδιες αρχές μπορούν προληπτικά να μοιραστούν πειθαρχικές πληροφορίες σχετικά με τις επαγγελματίες της υγείας με τη δημιουργία κατάλληλου μηχανισμού προειδοποίησης,

49. προτρέπει την Επιτροπή, στην επικείμενη νομοθετική της πρόταση για τα επαγγελματικά προσόντα, να κινηθεί προς την κατεύθυνση ενός ενισχυμένου συστήματος αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων στις χώρες μέλη,

50. επισημαίνει ότι η αύξηση της καινοτομίας οδηγεί συχνά σε μεγαλύτερη πρόσβαση της θεραπείας, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικη για τις απομονωμένες και αγροτικές κοινότητες,

51. καλεί την Επιτροπή να προωθήσει, σε συνεργασία με τις χώρες μέλη, την ανάπτυξη των υπηρεσιών τηλεϊατρικής, ως μέσο μείωσης των γεωγραφικών ανισοτήτων στην παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο,

52. καλεί το Συμβούλιο και την Επιτροπή να δώσουν μεγαλύτερη αναγνώριση στο πλαίσιο της στρατηγικής Ευρώπη 2020 στο γεγονός ότι η σωματική, η ψυχική υγεία και η ευημερία αποτελούν βάση για την καταπολέμηση του αποκλεισμού, να περιλάβουν τους συγκριτικούς δείκτες που στρωματοποιήθηκαν από την κοινωνικοοικονομική θέση και τη κατάσταση της δημόσιας υγείας στις διαδικασίες στρατηγικής “Ευρώπη 2020”, και να λάβουν υπόψη τις διακρίσεις με βάση την ηλικία, ιδίως σε σχέση με τις κλινικές δοκιμές για θεραπείες που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των ηλικιωμένων,

53. θεωρεί ότι η ΕΕ και οι χώρες μέλη πρέπει να υποστηρίξουν την κοινωνία των πολιτισών και των γυναικείων οργανώσεων που προωθούν τα ανθρώπινα δικαιώματα των γυναικών, συμπεριλαμβανομένων των σεξουαλικών και αναπαραγωγικών δικαιωμάτων τις, το δικαίωμα σε έναν υγιή τρόπο ζωής και το δικαίωμα στην εργασία, με σκοπό να εξασφαλιστεί πως οι γυναίκες έχουν φωνή στην ευρωπαϊκή και εθνική πολιτική δημόσιας υγείας,


54 ενθαρρύνει όλες τις χώρες μέλη να προωθήσουν και να αναπτύξουν την ικανότητα διεθνών ανταλλαγών και συνεργασιών μεταξύ όλων των σχετικών πολυ-τμηματικών φορέων στην ανάπτυξη και στην εφαρμογή πολιτικών που θα μειώνουν τις ανισότητες υγείας,

55 καλεί τις χώρες μέλη να υποστηρίξουν και να εφαρμόσουν μια κοινή προσέγγιση χάραξης πολιτικής σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, με αυτό τον τρόπο να καταβάλουν προσπάθειες προσέγγισης για την Υγεία σε Όλες τις Πολιτικές (HIAP),

56. καλεί την Επιτροπή και τις χώρες μέλη να αναπτύξουν μια κοινή δέσμη δεικτών για την παρακολούθηση των ανισοτήτων υγείας λόγω ηλικίας, φύλου, κοινωνικο-οικονομικής κατάστασης, γεωγραφικής θέσης και τους κινδύνους που απορρέουν από την εξάρτηση του αλκοόλ και των ναρκωτικών, καθώς και να καθιερώσουν μια μεθοδολογία για τον έλεγχο της κατάστασης της υγείας στις χώρες μέλη με σκοπό τον εντοπισμό και την ιεράρχηση των τομέων που χρήζουν βελτίωσης και βέλτιστων πρακτικών,

57. τονίζει ότι οι ανισότητες υγείας έχουν ρίζες-βάση στις κοινωνικές ανισότητες όσον αφορά τις συνθήκες διαβίωσης και τα μοντέλα κοινωνικής συμπεριφοράς που συνδέονται με το φύλο, τη φυλή, το επίπεδο εκπαίδευσης, της απασχόλησης και την άνιση κατανομή όχι μόνο του εισοδήματος αλλά και της ιατρικής περίθαλψης, την πρόληψη ασθενειών και την προαγωγή υπηρεσιών υγείας,

58. τονίζει ότι οι κίνδυνοι για την υγεία στα μέλη των μειονεκτουσών (φτωχότερων) κοινωνικών κατηγοριών είναι ό,τι βρίσκεται πίσω από το πρόβλημα των ανισοτήτων υγείας, έχοντας κατά νου ότι οι κίνδυνοι αυτοί επιδεινώνονται από ένα συνδυασμό ένδειας και άλλων τρωτών σημείων-ευπαθειών,

59. καλεί την Επιτροπή να διασφαλίσει πως οι στόχοι μείωσης των ανισοτήτων υγείας και η βελτίωση πρόσβασης των υπηρεσιών σωματικής και ψυχικής υγείας να αντιμετωπιστούν πλήρως και να ενσωματωθούν στις τρέχουσες πρωτοβουλίες της, όπως η Εταιρική Σχέση-Συνεργασία στην Υγιή και Ενεργό Γήρανση και την Πλατφόρμα Δράσης της ΕΕ κατά της Ενδειας-φτώχειας και του Κοινωνικού Αποκλεισμού καθώς και σε μελλοντικές πρωτοβουλίες για την πρόωρη ανάπτυξη παιδικής ηλικίας και των πολιτικών για τη νεολαία που εστιάζουν στην εκπαίδευση, στη κατάρτιση και στην απασχόληση,

60. ζητεί καλύτερο συντονισμό μεταξύ των αντιπροσωπειών της ΕΕ να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση των ανισοτήτων υγείας, ιδίως μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος Βελτίωσης Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας, του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων-Ασθενειών και της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία,

61. καλεί την Επιτροπή να βοηθήσει τις χώρες μέλη για την καλύτερη χρήση της ανοικτής μεθόδου συντονισμού υποστήριξης σχεδίων για την αντιμετώπιση των παραγόντων στους οποίους οφείλονται οι ανισότητες στην υγεία,

62. καλεί την Επιτροπή να αναπτύξει τρόπους ώστε να εμπλακούν και να συμμετάσχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι-σχετικοί φορείς, σε ευρωπαϊκό επίπεδο προώθησης λήψης και διάδοσης καλών-ορθών πρακτικών στη σφαίρα της δημόσιας υγείας,

63. εφιστά την προσοχή στην ιδιαίτερη σημασία, μεταξύ των διαφόρων καθοριστικών παραγόντων υγείας, της ποικιλίας, της διατροφής υψηλής ποιότητας, στο πλαίσιο αυτό, καλεί την Επιτροπή να κάνει μεγαλύτερη χρήση των αποτελεσματικών προγραμμάτων που θεσπίζονται στο πλαίσιο της CAP (δωρεάν διανομή γάλακτος και φρούτων στα σχολεία και τροφίμων στις ομάδες που υστερούν περισσότερο),

64. καλεί τις χώρες μέλη να δημιουργήσουν ένα συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο, υγείας και συμβουλευτικών υπηρεσιών, με τηλεφωνικές γραμμές αποκλειστικά, για γυναικές, ζευγάρια και οικογένειες, με στόχο την πρόληψη της ενδοοικογενειακής βίας και παρέχοντας ειδική επαγγελματική βοήθεια και υποστήριξη για αυτές που τη χρειάζονται, σε συνεργασία με τους άλλους φορείς στο πεδίο αυτό,


Την είδηση την βρήκαμε στις 8.3.11 και την μεταφράσαμε από την ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0081&language=EN&ring=A7-2011-0032