12 Σεπ 2009

Έχουμε δικαίωμα σε γάμο και οικογένεια

«Έχουμε δικαίωμα σε γάμο και οικογένεια»

Οι οργανώσεις των ΛεΠΑΤ διεκδικούν «ισότητα παντού» και ζητούν να συμπεριληφθούν στον νόμο και για το σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης
«Είναι καιρός να αφήσουμε τα 500 χρόνια σκλαβιάς πίσω! Το πρόβλημα δεν το έχει πια η ελληνική κοινωνία. Ανήκουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά εμείς δεν μπορούμε να έχουμε τα ίδια δικαιώματα με τα ΛεΠΑΤ ευρωπαϊκά ζευγάρια. Κι αυτό γιατί η Ελλάδα αρνείται να τα εφαρμόσει».

Για τον 42χρονο κομμωτή Κωνσταντίνο Κεφαλά, το πρόβλημα με τα δικαιώματα των ΛεΠΑΤ στη χώρα μας- παρά τους αγώνες διεκδίκησης που έχουν γίνει - είναι ότι πολλές-οί, και κυρίως οι ιθύνουσες-ντες, το θεωρούν ανύπαρκτο. «Μία απλή σύγκριση με τις σκανδιναβικές χώρες ή ακόμα καλύτερα με την Ισπανία θα έκανε καλό. Η Εκκλησία της Ισπανίας είναι πολύ αυστηρή, όμως ακόμα κι εκεί ισχύει πλέον το δικαίωμα γάμου και παιδοθεσίας. Αυτό χρειαζόμαστε κι εμείς», τονίζει στα «ΝΕΑ». Έναν χρόνο μετά τον πολύκροτο γάμο του λεσβιακού και γκέι ζευγαριού στο νησί της Τήλου αλλά και λίγες μόνο εβδομάδες μετά το «όχι» της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής στην πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ για τη θεσμοθέτηση του Συμφώνου ελεύθερης Συμβίωσης ώστε να καλύπτει και τα ΛεΠΑΤ ζευγάρια, τα μέλη της ΛεΠΑΤ κοινότητας στη χώρα μας συνεχίζουν να μιλούν για Μεσαίωνα σε ό,τι αφορά τα δικαιώματά τους.

Ο γάμος αλλά κι η παιδοθεσία παιδιών παραμένουν στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεων για τα ΛεΠΑΤ ζευγάρια. «Κάθε άνθρωπος που σέβεται την διπλανή-ό του αλλά και τους νόμους του κράτους στο οποίο ζει, γιατί να μην έχει δικαίωμα σε μια ευτυχισμένη ζωή; Επειδή αγαπά μία-έναν άνθρωπο του ίδιου φύλου;», τονίζουν. «Η απόλυτη ισότητα παντού είναι αυτό που διεκδικούμε. Κατά συνέπεια, η πρόσβασή μας σε όλες τις νομικές πρόνοιες, όπως είναι ο πολιτικός γάμος και το σύμφωνο συμβίωσης, η ισότητα στην τεκνοθεσία. Αλλά και η προστασία μας από τις διακρίσεις και τις ΛεΠΑΤφοβικές επιθέσεις, σωματικές ή φραστικές σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας. Τέλος και ίσως η σημαντικότερη διεκδίκηση μας είναι η ενσωμάτωση μιας σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία με αίσθημα ισότητας και κατανόησης προς όλες τις σεξουαλικές ταυτότητες. Όλα ξεκινάνε από την παιδεία», επισημαίνει ο γκέι ακτιβιστής κ. Δημήτρης Τσαμπρούνης.

Ανοιχτή η κοινωνία
Η ελληνική κοινωνία είναι πλέον εξαιρετικά ανοιχτή στην αντιμετώπιση των ΛεΠΑΤ ζευγαριών, τονίζουν τα μέλη της ΛεΠΑΤ κοινότητας. «Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να κατηγορούμε μια κοινωνία που δεν έχει εκπαιδευτεί σε ζητήματα ανθρώπινων δικαιωμάτων. Επιπλέον, η κοινωνία μας έχει την τάση να υποκρίνεται όπως και οι πολιτικοί της. Βλέπουν και κάνουν τα πάντα, αλλά δεν μιλούν ποτέ για αυτά!», λέει η κ. Ευαγγελία Βλάμη, ακτιβίστρια και μπλόγκερ. *Α

Σημαντικός παράγοντας που συντέλεσε στο να δουν με άλλο μάτι τη διαφορετική σεξουαλική ταυτότητα ήταν η διοργάνωση της Αthens Ρride. «Η επαναλαμβανόμενη παρουσία του Φεστιβάλ μας, με τη δυναμική που έχει αναπτύξει, έχει βοηθήσει στην επιτάχυνση μιας αλλαγής νοοτροπίας γύρω από το θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας, πρώτα από όλα για τις ίδιες τις λεσβίες και τους γκέι. Βοηθάει στο να εκφραστούμε και να πούμε πως υπάρχουμε. Κι όταν καταφέρνεις και υπάρχεις, μπορεί η άλλη-ος να σε αποδεχτεί», λέει ο κ. Τσαμπρούνης.

Σύμφωνα με την κ. Άντρεα Γκίλμπερτ, μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Υπερηφάνειας, χαρακτηριστικό είναι ότι στα φεστιβάλ των τελευταίων ετών παίρνουν μέρος όχι μόνο οι άμεσα ενδιαφερόμενες-οι αλλά και οι οικογένειές τους, οι φίλοι, τα αδέρφια. «Αυτό ήταν μάλιστα και το κίνητρο της δημιουργίας μίας νέας ομάδας με την ονομασία ΡFLΑG (Ρarents and Friends of Lesbians Αnd Gays), η οποία θα απαρτίζεται από γονείς και φίλες-ους των λεσβιών και των γκέι».

Το νομοσχέδιο για τη νομική αναγνώριση της συμβίωσης εκτός γάμου αλλά μόνο για τα ετερόφυλα ζευγάρια προκάλεσε πέρυσι σφοδρές αντιδράσεις στην κοινότητα των ΛεΠΑΤ. Ένα χρόνο αργότερα τα ΛεΠΑΤ ζευγάρια συνεχίζουν να μένουν εκτός, παρά την πρόταση του ΠΑΣΟΚ να συμπεριληφθούν. Όπως επισημαίνει ο κ. Τσαμπρούνης, το Σύμφωνο Συμβίωσης έχει νομιμοποιηθεί στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη πρωτίστως για να τακτοποιεί τα ΛεΠΑΤ ζευγάρια και μετά γίνεται η διεύρυνση του μέτρου και για τα ετερόφυλα. «Στην Ελλάδα πάλι στο θέμα αυτό έχουμε αρνητική καινοτομία, αφού αποκλείσανε εμάς που για τις άλλες χώρες ήμασταν προτεραιότητα. Είναι η τελική απάντηση από μια φοβική κυβέρνηση, η οποία γενικά δεν πήρε ρωτοβουλίες να λύσει θέματα κοινωνικών ομάδων και η οποία τελικά κατέρρευσε από το βάρος των ίδιων της των φόβων και την ιδιοτέλεια. Ελπίζουμε τα κόμματα της νέας Βουλής που έχουν ευαισθησίες στα θέματά μας να έχουν την πλειοψηφία στην επόμενη Βουλή και να κρατήσουν τις υποσχέσεις τους. Αναφέρομαι σε ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Οικολόγους Πράσινους». Σημειώνεται μάλιστα ότι ήδη τρία ΛεΠΑΤ ζευγάρια έχουν προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τον συγκεκριμένο αποκλεισμό.

Η ερμηνεία του νόμου
Το βασικό επιχείρημα εκείνων που υποστηρίζουν την εγκυρότητα των γάμων μεταξύ προσώπων του ιδίου φύλου είναι, σύμφωνα με τον δικηγόρο και διδάκτορα Νομικής κ. Βαγγέλη Μάλλιο, οι σχετικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα που μιλούν γενικά για το «πρόσωπο» των μελλονύμφων, χωρίς να απαιτούν ρητά αυτές-οί να ανήκουν σε αντίθετο φύλο. «Αντίθετα, η άλλη πλευρά στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην ιστορική ερμηνεία του Αστικού Κώδικα και δέχεται ως προϋπόθεση για έναν έγκυρο γάμο την ετερότητα του φύλου μεταξύ των μελλονύμφων», αναφέρει χαρακτηριστικά ο δικηγόρος.

Μήπως, όμως, η ελληνική κοινωνία δεν είναι έτοιμη ακόμα για ένα τέτοιο βήμα; «Το εν λόγω επιχείρημα, το οποίο κατά καιρούς προβάλλεται προκειμένου να στερεί από μια κοινωνική ομάδα τα δικαιώματα που απολαμβάνουν οι υπόλοιπες-οι δεν έχει θέση σε μια κοινωνία που θέλει να είναι δημοκρατική και φιλελεύθερη. Αν όντως τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν λόγο ύπαρξης, δεν μπορεί να συμψηφίζονται ή να παρακάμπτονται με συντηρητικά κλισέ, κάτω από το φόβητρο της αντίδρασης της Εκκλησίας και της μικροπολιτικής ψηφοθηρίας ή επειδή απλώς ορισμένες-οι ενοχλούνται» καταλήγει ο κ. Μάλλιος.

«Θα φτάσουμε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο»

ΣΤΙΣ 3 ΙΟΥΝΙΟΥ του 2008 τελέστηκε από τον δήμαρχο Τήλου Τάσο Αλιφέρη, ο πρώτος ελληνικός γάμος δύο ΛεΠΑΤ ζευγαριών. Περίπου 15 μήνες μετά, τα ζευγάρια έχουν ασκήσει έφεση στην πρωτόδικη απόφαση που θέλει τους γάμους αυτούς ανυπόστατους, χωρίς ισχύ. «Εάν κι εκεί η απόφαση είναι αρνητική, θα καταφύγουμε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο», λέει η κ. Βλάμη.*Β «Θα το ξανακάνω χωρίς δεύτερη σκέψη», δηλώνει ένας από τους βασικούς «πρωταγωνιστές», ο δήμαρχος κ. Τάσος Αλιφέρης.

Όπως τονίζει, η τέλεση ενός πολιτικού γάμου- ανάμεσα σε λεσβιακά, γκέι ή ετερόφυλα ζευγάρια- είναι καθήκον κάθε δημάρχου. «Αντίθετα, όποια-ος αρνηθεί να τον τελέσει- είτε ανάμεσα σε λεσβιακά, γκέι είτε ανάμεσα σε ετερόφυλα ζευγάρια- παραβαίνει το καθήκον του», προσθέτει.

Και οι λεσβίες, γκέι μπορούν να είναι καλές-οί γονείς
Το περιβάλλον όπου μεγαλώνει ένα παιδί χαρακτηρίζεται υγιές από το είδος της σχέσης του ζευγαριού και όχι από το φύλο των γονιών. Έχω γιο 18 ετών και δεν έχει πρόβλημα που ο μπαμπάς του είναι γκέι, αντιθέτως μάλιστα», λέει ο κ. Κεφαλάς. Στη λίστα με τις χώρες που επιτρέπουν την παιδοθεσία από ΛεΠΑΤ ζευγάρια πρόσφατα προστέθηκε η Ουρουγουάη, η οποία στα τέλη Αυγούστου ενέκρινε το σχετικό νομοσχέδιο. «Χώρες που καμία-νείς δεν το περιμένει είναι θετικές στην παιδοθεσία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ν. Αφρική, που υπήρξε πρωτοπόρος στον τομέα, καθώς και άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής, όπως η Βραζιλία ή η Αργεντινή. Ακόμη και σκληροπυρηνικά συντηρητικές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ελβετία. Η Ελλάδα επιλέγει για κάποιους λόγους να μένει πίσω, προσκολλημένη σε προκαταλήψεις και κάθε είδους ρατσισμούς», σημειώνει ο κ. Τσαμπρούνης.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στη Γερμανία 12.000 παιδιά ζουν με ΛεΠΑΤ γονείς και το 95% αυτών με δύο λεσβίες μητέρες. Αν και το γερμανικό δίκαιο επιτρέπει την παιδοθεσία από λεσβία, γκέι σύζυγο, μόνο εάν πρόκειται για παιδί της ή του συντρόφισσας-ου που αποκτήθηκε από προηγούμενη ετερόφυλη σχέση ή γάμο, γίνονται σημαντικά βήματα να παιδοθετούνται παιδιά αποκλειστικά από ΛεΠΑΤ ζευγάρια.


Το άρθρο το βρήκαμε στις 9.9.09 στην εφημερίδα τα Νέα, γραμμένο από την Αγγελική Καραγεωργίου και την Εύη Σάλτου στην http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4535309.
*Α Στην συνέντευξη που δώσαμε για το συγκεκριμένο άρθρο, πέρα από το ότι περιέκοψαν τα περισσότερα από όσα είπαμε, άλλαξαν και την σειρά των λέξεων και άρα το νόημα όσων είπαμε. Π.χ
"... Επιπλέον, οι βουλευτίνες-ες υποκρίνονται, ζουν και κάνουν τα πάντα αλλά δεν μιλούν ποτέ για αυτά, έτσι διδάσκουν και την κοινωνία! Ποιά-ος βουλευτίνα-ης που είναι λεσβία, αμφισεξουαλική, γκέι ή τρανς είναι δημόσια δηλωμένη-ος ως τέτοια-ος. Με δεδομένο ότι έρευνες δείχνουν πως το 10% του πληθυσμού είναι ΛεΠΑΤ, αντιστοιχούν τουλάχιστον 30 λεσβίες, γκέι, αμφί και τρανς στην ελληνική Βουλή και μόνον. .."
*Β "... από την άλλη με την σύζυγό μου καταθέσαμε κοινή φορολογική δήλωση στην εφορία. Ποιό τμήμα του κράτους επικρατεί;"
" Έχουμε ήδη ασκήσει έφεση και θα φτάσουμε στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια αν και η απόφαση του Αρείου Πάγου είναι αρνητική, όπως δηλώσαμε από την αρχή στην Τήλο..."


Σημειώνουμε πως
ο Δήμαρχος της Τήλου κ. Αναστάσιος Αλιφέρης είναι υποψήφιος για το Συμβούλιο Επικρατείας με το κόμμα του ΠΑΣΟΚ. Δείτε τις πράξεις και τις δηλώσεις του και αποφασίστε.
Το κόμμα του Συνασπισμού και νυν ΣΥΡΙΖΑ υποτίθεται ότι ξεκίνησε από το 2004 και ακόμη ψάχνει να βρει δική-ο του Δήμαρχο για να τελέσει πολιτικό γάμο σε ΛεΠΑΤ ζευγάρια. Επίσης δεν έκανε τον κόπο φτιάξει ένα νομοσχέδιο ούτε για τον ΛεΠΑΤ πολιτικό γάμο ούτε για το φτωχότατο δικαιωμάτων-υποχρεώσεων Σύμφωνο Συμβίωσης. Ασθμαίνοντας συμφώνησε με το ΠΑΣΟΚ ότι πρέπει να ισχύσει και για ΛεΠΑΤ ζευγάρια το τελευταίο. Εξ' άλλου εκπρόσωποί του ΣΥΝ για τους πολιτικούς γάμους που έγιναν στην Τήλο, είπαν στο Δήμαρχο κ Αλιφέρη, πως εντάξει έγινε ο χαβαλές. Για να ξέρουμε τι μας γίνεται.

Τέλος πρόσφατα η Αλβανία ενέκρινε το πολιτικό γάμο σε ΛεΠΑΤ ζευγάρια για λόγους ισότητας. Ευαγγελία Βλάμη