Κοιμούνται λίγο, πίνουν, αλλά δεν καπνίζουν
ΕΡΕΥΝΑ ΣΕ 11.003 μαθήτριες-ες από 52 Γυμνάσια και Λύκεια 17 νομών της χώρας.
Καταναλώνουν συχνά αλκοόλ, δεν χορταίνουν ύπνο, στον ελεύθερο χρόνο τες προτιμούν τους υπολογιστές από την τηλεόραση, προτιμούν να συζητήσουν τα προσωπικά τες προβλήματα με τη μητέρα τες-τους παρά με τον πατέρα τες-τους, τρώνε κυρίως στο σπίτι, ενώ στην πλειονότητά τες-τους δηλώνουν ότι δεν καπνίζουν.
Τα παραπάνω προκύπτουν μεταξύ άλλων για τις καθημερινές συνήθειες των μαθητριών-ων Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας, από επιδημιολογική έρευνα που διεξήγαγε στην ελληνική περιφέρεια η Νευρολογική Κλινική του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Τρίπολης (11.003 μαθήτριες-ες, από 52 Γυμνάσια και Λύκεια και από 17 νομούς της χώρας).
Οπως εξηγεί ο υπεύθυνος της έρευνας Κώστας Παπαδόπουλος, διευθυντής της Κλινικής, «μέσα από ένα δομημένο ερωτηματολόγιο διερευνήθηκαν κυρίως θέματα διατροφικών συνηθειών, συνηθειών ύπνου, διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου, σχέσεις μαθητριών-ων με γονείς, αλλά και το κάπνισμα».
Μεταξύ των συμπερασμάτων είναι ότι η διατροφή στο σπίτι αποτελεί κανόνα για την πλειονότητα των μαθητριών-ων, μεγάλο ποσοστό μαθητριών-ων παραπονιέται ότι δεν χορταίνει ύπνο και νυστάζει στη διάρκεια της ημέρας, ενώ αν και ο ελεύθερος χρόνος των μαθητριών-ων είναι λίγος, πολλές-οι ασχολούνται με τον αθλητισμό ή με άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες.
Διατροφικές συνήθειες
Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητριών-ων ξεκινά την ημέρα του με πρωινό, είτε καθημερινά (36-45%) είτε περιστασιακά (34-39%). Ενα ποσοστό 15-20% δεν παίρνει ποτέ πρωινό. Το πρωινό ετοιμάζεται στο σπίτι για τις περισσότερες-ους (63-74%). Οσον αφορά τον αριθμό των γευμάτων, περίπου οι μισές μαθήτριες-ες (41-44%) γευματίζουν 3 φορές την ημέρα, ένα ποσοστό 17-20% απολαμβάνει 4 γεύματα, ενώ το 22-27% αρκείται σε 2 γεύματα.
Η κατανάλωση αλκοόλ αναφέρεται από τη γυμνασιακή ηλικία και καταγράφονται ποσοστά 22% για τις μαθήτριες και 29% για τους μαθητές . Τα ποσοστά αυτά αυξάνονται, προσεγγίζουν το 46% για τις μαθήτριες αλλά και το 59% για τους μαθητές Λυκείου.
Συνήθειες ύπνου
Από τις μαθήτριες-ες τόσο του Γυμνασίου όσο και του Λυκείου,μία-ένας στις τρεις (30%) έχουν σταθερή ώρα που πηγαίνουν για ύπνο. Οι περισσότερες-οι από τις μισές-ους δεν δυσκολεύονται να κοιμηθούν, ενώ από τις υπόλοιπες-ους ένα ποσοστό 20% ταλαιπωρείται συχνά ή πάντα προκειμένου να κοιμηθεί.
Σε ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 50%, οι μικρότερες ηλικίες των μαθητριών θεωρούν ικανοποιητικές τις ώρες που κοιμούνται, ενώ από τις μαθήτριες-ες του Λυκείου η διάρκεια του ύπνου τους κρίνεται ανεπαρκής ή μάλλον ανεπαρκής (53-55%).
Μικρά πάντως είναι τα ποσοστά των μαθητριών-ων (13-18%) όλων των ηλικιών που κοιμούνται πάντα κάποιες ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά στα ίδια επίπεδα κυμαίνονται επίσης τα ποσοστά αυτών (14-15%) που δεν κοιμούνται ποτέ την ημέρα. Από τις υπόλοιπες-ους ποσοστό 52-57% κοιμούνται μερικές φορές τις ώρες της ημέρας.
Ελεύθερος χρόνος
Οι περισσότερες-οι μαθήτριες-ες (62-67%), τόσο στις τάξεις του Γυμνασίου όσο και του Λυκείου, παραπονούνται ότι έχουν λίγο ελεύθερο χρόνο, ενώ τα ποσοστά αυτών που απαντούν ότι έχουν στη διάθεσή τους πολύ χρόνο κυμαίνονται από 16-24%.
Δραστηριότητες εκτός σχολείου έχει το 75-79% του συνόλου. Για τη σχέση τες με τον αθλητισμό, από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι οι μαθήτριες Γυμνασίου ασχολούνται καθημερινά σε ποσοστό 25% και 1-2 φορές την εβδομάδα 51%. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους μαθητές είναι 47% και 40%. Στο Λύκειο τα ποσοστά καθημερινής άθλησης μειώνονται σε 14% για τις μαθήτριες και σε 32% για τους μαθητές. Σημαντικό όμως ποσοστό καταγράφεται για μαθήτριες (41%) και για μαθητές (47%) που αθλούνται 1-2 φορές την εβδομάδα.
Γενικότερα στη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου οι μαθήτριες καταναλώνουν χρόνο στον ηλεκτρονικό υπολογιστή (14-15%) και παρακολουθούν τηλεόραση (23-27%) ενώ οι μαθητές καταναλώνουν χρόνο στον ηλεκτρονικό υπολογιστή (26-27%) και παρακολουθούν τηλεόραση (15-16%).
Σχέσεις με τις-τους γονείς
Στο ερώτημα, πόσες ώρες την ημέρα περνούν με τις-τους γονείς τους, ποσοστό 50% και πλέον από τις μαθήτριες-ες Γυμνασίου απαντούν 4-5 ή περισσότερες ώρες. Τα ποσοστά αυτά μειώνονται στις ηλικίες του Λυκείου, 40% για τις μαθήτριες και 38% για τους μαθητές. Ενα ποσοστό της τάξης 6-9% όλων των μαθητριών-ων δεν βρίσκονται μαζί με τις-τους γονείς τες-τους ούτε για μία ώρα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι σχέσεις των γονιών με τα παιδιά. Από τη μελέτη προέκυψε ότι τα προσωπικά τους προβλήματα δεν τα συζητούν με καμία-κανέναν από τις-τους γονείς τες-τους σε ποσοστό που κυμαίνεται από 31-41%. Στη μητέρα καταφεύγουν για να εκθέσουν το πρόβλημά τες οι μαθήτριες σε ποσοστό 47% και 20-22% οι μαθητές. Αντίθετα, λιγότερες είναι οι μαθήτριες (6%) και οι μαθητές (11-13%) που συζητούν με τον πατέρα.
Ανάλογα στοιχεία προκύπτουν για τα προβλήματα του σχολείου. Και εδώ ένα ποσοστό 18% των μαθητριών και 20-30% των μαθητών δεν συζητούν με καμία-κανέναν. Η μητέρα εξακολουθεί να είναι δέκτης των προβλημάτων αυτών σε μεγαλύτερο ποσοστό (27-31%) μαθητιρών-ων όλων των βαθμίδων σε σχέση με τον πατέρα (8-10%).Φαίνεται ότι η μητέρα διατηρεί καλύτερο δίαυλο επικοινωνίας με τα παιδιά της, έχει καλύτερη σχέση, γι' αυτό και μοιράζεται πιο συχνά τόσο τα προσωπικά τες-τους προβλήματα όσο και εκείνα του σχολείου γενικότερα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα ποσοστό 41-44% των μαθητριών και 35% των μαθητών ανέφεραν ότι συζητούν τα προβλήματα του σχολείου και με τις-τους δύο γονείς.
Τέλος, ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία της έρευνας που αφορούν το κάπνισμα. Στη πλειονότητά τους οι μαθήτριες (84%) και οι μαθητές (83%) Γυμνασίου και αντίστοιχα (75%) και (70%) του Λυκείου δεν καπνίζουν. *
Το άρθρο το βρήκαμε στις 18.8.09 στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία, γραμμένο από την Σοφία Νέτα, στην http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=73794
Ενδιαφέρον θα είχε, μια έρευνα για χρήση ουσιών από μαθήτριες-ες. Ευαγγελία Βλάμη