2 Μαΐ 2009

Σεξουαλική προκατάληψη στην Ελλάδα 2009

I-red for Rights Equality & Diversity -ΙΔΙΕτερο Ινστιτούτο για τα Δικαιώματα την Ισότητα και την Ετερότητα

ΛεΠΑΤφοβία στην Ελλάδα –Απρίλιος 2009

1 Η Ελλάδα τοποθετείται ανάμεσα στις πιο ΛεΠΑΤφοβικές χώρες απέναντι στις- στους λεσβίες, τρανς, αμφισεξουαλικές-ους και γκέι στην Ευρώπη ως προς τις στάσεις που δηλώνουν οι πολίτισσε-ες στις σχετικές ευρωπαϊκής εμβέλειας δημοσκοπήσεις.
2 Το Ευρωβαρόμετρο του 2008, η Ελλάδα και η Κύπρος ήταν οι χώρες στις οποίες οι διακρίσεις με βάση το σεξουαλικό προσανατολισμό είναι πιο διαδομένες (73%, έναντι 51% του Ευρωπαϊκού μέσου όρου).
3 Μόνον 17% των Ελληνίδων-νων έχουν φίλες-ους λεσβίες ή γκέι, έναντι 34% του Ευρωπαϊκού μέσου όρου.
4 Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο 2006, 84% των Ελληνίδων-ων διαφωνούν με το πολιτικό γάμο λεσβιακών και γκέι ζευγαριών, έναντι 49% τωνΕυρωπαίων.
5 Το 89% των Ελληνίδων-ων διαφωνούν με την παιδοθεσία από λεσβιακά ή γκέι ζευγάρια έναντι 61% των Ευρωπαίων.
6 Στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα, έρευνες discrimination testing *Α δείχνουν ότι οι λεσβίες και οι γκέι έχουν 26,1% λιγότερες πιθανότητες απάντησης ως υποψήφιες-οι σε θέσεις απασχόλησης.
7 Η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις 14 χώρες της ΕΕ που δεν δίνουν δικαιώματα συμβίωσης (πολιτικού γάμου ή συμφώνου συμβίωσης) ενώ δείχνει να βρίσκεται κοντά στον Ευρωπαϊκό μέσο όρο ως προς τις αντιδράσεις απέναντι στις δημόσιες συναθροίσεις‐εκδηλώσεις των ΛεΠΑΤ (Λεσβιακά, Γκέι, Αμφισεξουαλικά, και Τρανς άτομα ‐ LGBT) όπως η Athens Pride, [που στην Ευρώπη ποικίλουν από τη βίαιη παρεμπόδιση, παρενόχληση και απαγορεύσεις (Βουλγαρία, Εσθονία, Λετονία, Πολωνία, Ρουμανία) ως την ευρεία συμμετοχή υπουργών, κομμάτων και θρησκευτικών φορέων (π.χ Ολλανδία)]. *Β

B Οι επιθέσεις από ακροδεξιές ομάδες είναι συχνές, ενώ εσχάτως (από τα τέλη του 2007) έχουν γίνει πιο βίαιες, πιθανώς με ενθάρρυνση από την εκλογή ενός ακροδεξιού κόμματος στην Ελληνική Βουλή. Πρόσφατα περιστατικά βίας και ξυλοδαρμού με προφανή χαρακτηριστικά εγκλημάτων μίσους έχουν αναφερθεί μέσα στο πλαίσιο μιας συγκυριακής μεγεθυνόμενης κουλτούρας της βίας.
Γ Η πιο συχνή μορφή βίας κατά των ΛεΠΑΤ είναι η προφορική βία, οι προσβολές και η παρενόχληση. Eίναι ανησυχητική στην Ελλάδα η βία και η παρεχνόχληση των ΛεΠΑΤ από αστυνομικά όργανα. Η συμπεριφορά των αστυνομικών οργάνων ενδεχομένως να αντλεί ασφάλεια και ατιμωρησία από την εν γένει νομιμοποιημένη ΛεΠΑΤφοβική προκατάληψη που διατρέχει ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.
Δ Υπάρχει άγνοια για τα ζητήματα τρανς ατόμων στην Ελλάδα ενώ ακόμη και η λέξη είναι παντελώς άγνωστη. Η τρανσεξουαλικότητα θεωρείται ψυχιατρική πάθηση των αρρένων κατά την εκτίμηση της στρατεύσιμής τους καταλληλότητας. *Γ
Ε Είναι θετική η εισαγωγή νέας νομοθετικής πρόβλεψης σύμφωνα με την οποία αποτελεί επιβαρυντική περίσταση για την επιμέτρηση ποινής από το δικαστήριο η τέλεση της πράξης από μίσος λόγω διαφορετικού σεξουαλικού προσανατολισμού (άρ.79.3 του Ποινικού Κώδικα). Ωστόσο, απομένει στην ελληνική πολιτεία και στο δικαστικό σύστημα (αστυνομία, δικαστικό σώμα) να την εφαρμόσουν στην πράξη. Το πρόσφατο περιστατικό στο κέντρο της Αθήνας (Εξάρχεια) η δραστηριοποίησή του τελευταίου παρέμεινε ζητούμενο. *Δ
ΣΤ Σημαντικό είναι το φαινόμενο των πολλαπλών διακρίσεων τις οποίες υφίστανται στο δημόσιο χώρο και στην οικογένεια, ΛεΠΑΤ με πολλαπλές ταυτότητες, όπως πρόσφυγες αιτούσες-ντες άσυλο, μετανάστριες-ες, τρανς άτομα, ανάπηρες-οι, ηλικιωμένες-οι και
Νέες-οι‐έφηβες-οι.
Η Το μεγαλύτερο χάσμα από όλα φαίνεται να είναι εκείνο της ενημέρωσης και της επίγνωσης του ευρύτερου κοινού για τον ομοερωτισμό, την ΛεΠΑΤφοβία, τις διακρίσεις λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού. Όπως επισημαίνουν οι ακτιβίστριες-ες και ομάδες-οργανώσεις των ΛεΠΑΤ: ‘Η άγνοια είναι ο εχθρός’.


Πηγή: Ευρωβαρόμετρο 2006 ‐ 2008 *Ε
Μελέτη‐Έρευνα: Μίλτος Παύλου, κοινωνιολόγος με γνώσεις των νομικών, Διευθυντής του HLHR KEMO, Ελληνικό Εθνικό Παρατηρητήριο για τον Ρατσισμό και την Ξενοφοβία.
Η ιστοσελίδα για το ΙΔΙΕτερο Ινστιτούτο για τα Δικαιώματα την Ισότητα και την Ετερότητα: www.i-red.eu

Τα γράμματα με τους αστερίσκους είναι δικά μας

*Α test discrimination= δοκιμές διακρίσεων
*Β Γερμανία,Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία)
*Γ Μόνο τότε λαμβάνονται υπ’ όψιν.
*Δ Ο ξυλοδαρμός λεσβιών και γκέι στο καφέ coco.. τον Απρίλιο του 2009.
*Ε Στο ευρωβαρόμετρο η έρευνα αφορούσε λεσβίες και γκέι αποκλειστικά, με ρητή αναφορά. Ό,τι έχει περιληφθεί σε [ ] δεν αφορά το ευρωβαρόμετρο. Η έρευνα του ευρωβαρομέτρου που αφορά την Ελλάδα έγινε περίπου σε 1600 γυναίκες και άνδρες σε διάστημα 6-7 ημερών. Οι τάσεις άλλων ερευνών για σχετικά θέματα που γίνονται στην Ελλάδα είναι να υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις π.χ ανάλογα με την ηλικία ή την πόλη.
Αν και δημοσιοποιείται η έκθεση την Άνοιξη του 2009 η έρευνα ολοκληρώθηκε την άνοιξη 2008 και συμπληρώθηκε με την αναφορά για την επιβαρυντική περίσταση για την επιμέτρηση ποινής στον ποινικό κώδικα 2008 και τον πρόσφατο ξυλοδαρμό στα Εξάρχεια 2009.
Η έκθεση έχει γίνει από συνεντεύξεις και αναφορές κοινωνικών ακτιβιστριών-ων, ομάδων και οργανώσεων.
Η έκθεση είναι τα συμπεράσματα της έκθεσης για το FRA Αυστρίας (Europian Union Agency for Fundamental Rights (FRA) Παρατηρητήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Θεμελειώδη Δικαιώματα), για την Ελλάδα που έκανε ο κ.Μίλτος Παύλου.
Ευτυχώς ο συγγραφέας τήρησε όλους τους όρους και τα γένη στην ξενόγλωση έκθεση του, αντιθέτως στα ελληνικά προτίμησε ομογενοποιήση των πάντων. Όλες είμαστε ομοφυλόφιλοι και υποκείμεθα σε ομοφυλοφοβία. Περιμέναμε τουλάχιστον από έναν παρατηρητή (για την Ευρώπη) των διακρίσεων που βασίζονται στον σεξουαλικό προσανατολισμό να χρησιμοποιήσει αν όχι όρους που η ίδια η κοινότητα χρησιμοποιεί, έστω σύγχρονους επιστημονικούς όρους. Όπως “σεξουαλική προκατάληψη” αντί του όρου “ομοφυλοφοβία” ή τον “σεξουαλικό προσανατολισμό” αντί του “γεννετήσιου προσανατολισμού” γιατί η διάκριση παίρνει σάρκα και οστά με τη γλώσσα ως εραγλείο της διαπαιδαγώγησής μας.
O συγγραφέας στην ξενόγλωσση έκθεσή του ευχαριστεί και την Ευαγγελία Βλάμη