"Αιχμάλωτα πάθη" Α.S. Βyatt
Μτφ. Ε. Τσιρώνη, Λιβάνη
[...] σεξ και θρησκεία, φιλολογικό θρίλερ. Το ρομάντζο ενός παντρεμένου ποιητή και μιας λεσβίας ποιήτριας τον 19ο αιώνα. Γραμμένα με πάθος, γνώση και αρκετά αφηγηματικά κόλπα.
Τιμή: 20 ευρώ.
Το μόνο που δεν μπορεί να προσάψει καμιά-νεις στην Βyatt είναι η απλότητα. Η γυναίκα χρόνια τώρα βουτάει στους στροβίλους των σύγχρονων ιδεολογικών και με την αξιοζήλευτη ακαδημαϊκή κατάρτισή της, θα βυθιστεί ή θα καταλήξει σε κάτι που μοιάζει μεταμοντέρνο; Η ιστορία που ακολουθεί θέτει περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει. Ευτυχώς...
Σκονισμένα χαρτιά
Δυο νεαροί ερευνητές- φιλόλογοι [...] φερέλπιδες πανεπιστημιακοί μυρίζονται ρομάντζο στη σκόνη της αλληλογραφίας της βικτωριανής λεσβίας ποιήτριας Κρίσταμπελ Λα Μοτ και του στρέιτ βικτωριανού ποιητή Ράντολφ Χένρι Ας, κάτι που αν επιβεβαιωθεί θα εκτρέψει τον ρου της βικτωριανής ποίησης, την ιστορία της αγγλικής λογοτεχνίας αλλά και την αντίληψη για τα βικτωριανά ήθη γενικώς. [...]
Ποιος θα φτάσει πρώτος στο κουτί με τον θησαυρό; Ποιος έχει τα ηθικά δικαιώματα μιας τέτοιας ανακάλυψης; Ποια επίδραση θα έχει το βικτωριανό ρομάντζο στην τυπική συναδελφική σχέση των νεαρών ηρώων του βιβλίου; Τι ήξερε για το ειδύλλιο η επίσημη αγαπημένη της Λα Μοτ και γιατί αυτοκτόνησε χωρίς να αφήσει ούτε ένα σημείωμα; Τι θα σκέπτονταν οι ίδιοι οι αταίριαστοι εραστές αν ήξεραν ότι έχουν αφήσει πίσω τους ίχνη από το αταίριαστο ρομάντζο τους; Ή μήπως τα άφησαν επί τούτου;
Ιδανικοί τυμβωρύχοι
Το βιβλίο που με τον πρωτότυπο τίτλο Ρossession χάρισε στην Βyatt το περίφημο βραβείο Μπούκερ του 1990.
Η δυσκολία δεν είναι μόνο οι οκτακόσιες τόσες σελίδες του.
[...]
Για να χαρεί καμιά-νεις το χιούμορ της Βyatt, πρέπει πρώτα να δρασκελίσει πολλές δεκάδες σελίδες ατόφιας βικτωριανής ποίησης του Ας και της Λα Μοτ που επίτηδες η συγγραφέας παρεμβάλλει. Πρέπει επίσης να διαβάσει καμιά-νεις κατεβατά ολόκληρα από τα αρχεία των δυο ποιητών που με την κρυπτικότητα της εποχής τους, μάλλον συσκοτίζουν παρά φωτίζουν την υπόθεση παρεκτός και η «λαθραναγνώστρια-ης» είναι ευφυής και κυρίως ευαίσθητη-ος. Ένα ρομάντζο που ζητάει θυσίες από τους εραστές, αφού ο ένας είναι καθ΄ έξιν πιστός σύζυγος και η άλλη κατά συρροήν λεσβία και θρησκευόμενη. Ο έρωτας θα σπάσει τις αντιστάσεις και τις ιδεοληψίες και των δυο, κυρίως μάλιστα της Λα Μοτ η οποία, όπως άλλωστε τόσες προικισμένες γυναίκες της εποχής της, προκειμένου να διαφυλάξει την προσωπική ελευθερία της διάλεξε συνειδητά τον λεσβιασμό.
Η γυναικεία ταυτότητα, η θεωρία του Φρόυντ, η προραφαηλιτική ζωγραφική, ο κεντροευρωπαϊκός παγανισμός, το σεξ, η θρησκεία, η Τζορτζ Έλιοτ, η Έμιλι Ντίκινσον και το μεταμοντέρνο αμπαλάζ είναι μόνο μερικά από τα προικιά του μυθιστορήματος.
Το άρθρο είναι τμήματα των δύο άρθρων που βρήκαμε στην εφημαρίδα τα Νέα στις 15.12.07 στο http://www.tanea.gr/default.asp?pid=30&ct=19&artid=48512
και στις 26.10.07 στο http://www.tanea.gr/default.asp?pid=30&ct=19&artid=41727. Το τελετυαίο γραμμένο από την Ρούλα Γεωργακοπούλου. Ευαγγελία Βλάμη