Ζοζιάν Μπαλασκό
Είμαι νεότερη και ομορφότερη απ' ό,τι στο σινεμά
Μία από τις πρώτες της οντισιόν ήταν για ένα ρολάκι στον «Ένοικο» του Πολάνσκι.
Έψαχνε μια ασχημούλα. Εκείνη εμφανίστηκε μπροστά του άβαφτη και άπλυτη! Και πήρε τον ρόλο. Άλλωστε η Ζοζιάν Μπαλασκό το ξεκαθαρίζει κι εδώ: «Δεν μου αρέσει να με εμποδίζουν να κάνω ό,τι έχω στο μυαλό μου».
[...] πρωταγωνίστρια στις δικές της ταινίες. Απ' αυτές, πανευρωπαϊκή φήμη και Σεζάρ σεναρίου τής χάρισε το «Για όλα φταίει το γκαζόν» όπου υποδυόταν τόσο πειστικά τη λεσβία Μαρί - ώστε πολλες-οι να αναρωτιούνται για τη σεξουαλική της ταυτότητα.
[...]
Η αντικομφορμίστρια Ζοζιάν Μπαλασκό έφτασε στο γαλλικό σινεμά αποφασισμένη να μιλήσει μέσα από τις κωμωδίες της για όσα γυναικεία θέματα παραμένουν ταμπού.
[...]
Και στο σινεμά πώς ξεκινήσατε; Νομίζω ότι είχατε εμφανιστεί και στον «Ένοικο» (1976).
«Ήμασταν 5-6 νεαρές-οι ηθοποιοί, που είχαμε ιδρύσει το καφεθέατρο "Le Splendid". Η επικεφαλής του κάστινγκ για τον "Ένοικο" ήταν μια καταπληκτική γυναίκα, που μας ζητούσε πολύ συχνά συνεργασία. Μου είπε λοιπόν ότι ο Πολάνσκι έψαχνε ένα κορίτσι που να είναι κάθε άλλο παρά κούκλα. Έκανα τα πάντα για να πάρω τον ρόλο. Έφτασα στην οντισιόν χωρίς μακιγιάζ, με τα σπυριά μου και χωρίς να έχω κάνει μπάνιο από την προηγούμενη μέρα. Ήθελα τον ρόλο πάση θυσία. Και τον πήρα».
Σκέφτομαι μερικές φορές ότι ήρθατε σ' αυτό για να υπερασπιστείτε το δικαίωμα των γυναικών να είναι η εαυτή τες, ενάντια στα κάθε είδους στερεότυπα...
«Στη Γαλλία έχουμε μία ακόμα τύχη: επιβιώνει ένα σινεμά που εκπροσωπεί μια γκάμα γυναικείων ρόλων μακριά από τα στερεότυπα. Οι γυναικείοι ρόλοι δεν έχουν όριο το 30ό έτος -και μετά να περνάς στα αζήτητα. Δεν ίσχυε πάντα το ίδιο. Τις δεκαετίες του '70 και του '80 δεν υπήρχαν ρόλοι για κορίτσια που δεν ανταποκρίνονταν στο πρότυπο της "νεαρής ερωμένης"...».
[...]
Στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμα δει την τελευταία σας ταινία. Είστε όμως υπέρ ή κατά της επιλογής της Ζουντίτ, που καταφεύγει στους ζιγκολό;
«Η πρόθεσή μου δεν είναι να δηλώσω υπέρ ή κατά. Αφηγούμαι μια ιστορία που η πρωτοτυπία της έγκειται στο ότι για μια φορά δεν είναι η γυναίκα φορέας της πορνείας -όπως έχουμε δει δεκάδες φορές στο σινεμά. Αν μια γυναίκα έχει την επιθυμία να πληρώνει για να κάνει σεξ, μπορεί να το κάνει. Η ταινία μου ούτε προτρέπει ούτε απολογείται. Απλώς αφηγείται ένα από τα υπαρκτά θέματα για τα οποία δεν μιλάμε ποτέ».
Γιατί δεν μιλάμε γι' αυτά;
«Γιατί έτσι συμβαίνει. Ανάλογη ήταν και η πρόθεση της ταινίας "Για όλα φταίει το γκαζόν". Ξεκίνησα να γράφω το σενάριο όταν σκέφτηκα ότι δεν μιλάμε ποτέ για τις λεσβίες. 'Η μιλάμε ελάχιστα μέσω ενός "στρατευμένου" σινεμά και, πάντως, όχι του σινεμά που απευθύνεται στο ευρύ κοινό.
Έτσι λειτούργησα κι εδώ (Ζιγκολό): ψάχνοντας ένα θέμα για μια 50άρα, σκέφτηκα τις φίλες μου: οι περισσότερες είναι μόνες, διαζευγμένες, με παιδιά που ετοιμάζονται να φύγουν από το σπίτι. Θέλοντας να μιλήσω γι' αυτές τις γυναίκες που είναι μόνες, επέλεξα μια ηρωίδα που είναι απολύτως ισορροπημένη, έχει λεφτά, δεν είναι αλκοολική ή ναρκομανής, νευρωσική ή νυμφομανής. Είναι μια γυναίκα που αντιδρά στη μοναξιά της αλλά αντιδρά και στον συναισθηματικό δεσμό - επειδή έχει υποφέρει απ'αυτόν. Πληρώνοντας για σεξ, προστατεύεται από το συναίσθημα».
[...]
Αναρωτιόμουν ωστόσο αν υπάρχει στην Ευρώπη ένας νεο-συντηρητισμός...
«Ασφαλώς υπάρχει μια επιστροφή σε ένα νέου είδους πουριτανισμό».
Εσείς και τολμάτε και έχετε μια μαγική ικανότητα να μεταμορφώνεστε.
Ομολογώ πως όταν είδα το «Για όλα φταίει το γκαζόν» αναρωτιόμουν αν είστε πράγματι λεσβία...
«Αυτό είναι μεγάλο κομπλιμέντο για μια ηθοποιό».
[...] ενώ υπάρχουν άπειρες ταινίες για τους γκέι,
Το άρθρο το βρήκαμε στις 28.3.09 γραμμένο από την Ναταλί Χατζηαντωνίου
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=29892&ref=search.
Ομολογουμένως η μεταμόρφωση την κας. Μπαλασκό σε λεσβίες ήταν τόσο επιτυχής που πολλές πίστεψαν ότι είναι λεσβία. Εξ' άλλου διάλεξε να αναπαραστήσει όλα τα κλισέ για τις λεσβίες που δεν υπήρχε περιθώρειο αποτυχίας. Ευαγγελία Βλάμη.