28 Μαΐ 2009

Μπλογκς 2

Queer
Παρόλο που τρεις από τις περσόνες του υλικού μας επιλέγουν τη λέξη queer ως μέρος του ψευδωνύμου τους ή του τίτλου τους (revqueer1, queerqueen2, allaboutqueer3) δεν αυτοπροσδιορίζονται με αυτόν τον τρόπο στα ποστ τους και το χρησιμοποιούν

1http://revqueer.blogspot.com, 2http://qasinqueer.blogspot.com
3 http://allaboutqueer.blogspot.com

μάλλον ως αγγλικό συνώνυμο του λεσβία, gay, ενώ ο queermarco 1 αναφέρεται μόνο σε queer ειδησεογραφία και δεν προβαίνει σε καμία προσωπική αφήγηση ή αυτοπαρουσίαση. Μπορούμε επομένως να αντιμετωπίσουμε ως queer περσόνες μόνο δύο, την Queerdom και τον Faggot Antinational, οι οποίες μοιάζουν όμως κυρίως στις κοινές θεωρητικές τους αναφορές. Αυτοπροσδιορίζονται βέβαια και οι δύο εναλλακτικά ως λεσβία ή πούστης και ταυτόχρονα queer, αναπτύσσουν όμως πολύ διαφορετικά τη θεματική τους. Το blog της Queerdom 2 λειτούργησε ως ένα μέσο ενημέρωσης για το ΛΟΑΤ και γυναικείο ακτιβισμό, όπως και την queer θεωρία, καταγγέλλοντας τόσο το ρατσισμό απέναντι στα ΛΟΑΤ άτομα, όσο και την ετεροκανικότητα, πληροφορώντας για λιγότερο συζητημένες πρακτικές όπως η πολυγαμία (polyamory), η κουλτούρα BDSM και η αμφισεξουαλικότητα. Η ίδια η Queerdom δε δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ταυτότητά της ως queer, ή στο πώς συνδέεται αυτή η ταυτότητα με αφηγήσεις από την καθημερινότητά της (κάποια στιγμή αναφέρει κιόλας ότι η ίδια δε χωρά πουθενά). Επομένως στη δική μας ανάγνωση η Queerdom ως περσόνα είναι μάλλον μια πολιτικοποιημένη λεσβία που χρησιμοποιεί και την queer οπτική, παρά μία queer περσόνα.

1http://marqueer.blogspot.com
2http://changegreecenow.blogspot.com

Αυτή ακριβώς η σύνδεση του προσωπικού με το πολιτικό, που εμφαίνει στην επιτελεστικότητα και στην πολιτική διάσταση των σωμάτων, είναι ίσως το μόνο παράδειγμα queer αφηγήσεων και αυτοπαρουσίασης που μπορέσαμε να εντοπίσουμε στην ελληνική μπλογκόσφαιρα (χωρίς βέβαια να θεωρούμε αυτό το παράδειγμα και αντιπροσωπευτικό για το “ελληνικό queer”).


Transsexual και Transgendered
Καθώς αυτή η κατηγορία αναφέρεται στο φύλο και όχι στο σεξουαλικό προσανατολισμό, αναγκαστικά επικαλύπτεται με άλλες κατηγοριοποιήσεις, αλλά και συγκρούεται με αυτές. Η gender terrorist 81 για παράδειγμα αυτοπαρουσιάζεται ως “queer τρανς κορίτσι και λεσβία”, η Στάσσα 82 ως “τρανς γυναίκα και μπαϊσέξουαλ”, ενώ η Στέλλα83 αυτοπροσδιορίζεται ως γυναίκα και μέσα από από κάποια πλήρως παραδοσιακά στερεότυπα για το κοινωνικό της φύλο, ως μάγισσα, μάντισσα, μαγείρισσα και “σκύλα”. Επιπλέον η περσόνα transs84 επιλέγει ένα καθαρά ενημερωτικό για τρανς θέματα blog, χωρίς καμία αυτοπαρουσίαση ή αφήγηση για τον εαυτό της και από την άλλη το transgendered αγόρι και βιολογικά κορίτσι Dummy 85, αντιμετωπίζει τη σεξουαλικότητα και το σώμα της συνολικά ως ρευστά και δηλώνει “Εγώ αρνούμαι. Θέλω να ορίσω το σώμα μου και την ταυτότητα μου όπως μου αρέσει. Όπως τη νιώθω και όπως μου αξίζει. Θέλω ό,τι κάνω να το κάνω επειδή το θέλω όχι επειδή έτσι επιβάλλει μια κυρίαρχη νόρμα που σκοπό έχει να κόβει και να ράβει σώματα σύμφωνα με τις παράλογες αλήθειες της. Έτσι κι αλλιώς αυτές οι αλήθειες έχουν άξια μόνο για την αυτοσυντήρηση της και το τελευταίο που θέλω είναι να συντηρηθεί..”86

Αν κάτι συνδέει όλην αυτήν την πολυφωνία είναι η ένταση της κοινωνικής καταπίεσης που δέχονται ή έχουν δεχτεί οι τρανς, εκτός αλλά και εντός του ΛΟΑΤ χώρου, διαφοροποιείται όμως και εδώ ο τρόπος που περιγράφουν και ερμηνεύουν αυτό το ρατσισμό. Η Στέλλα θεωρεί πως η κοινωνική κατάσταση της τρανς είναι δύσκολη, έχει μάλιστα η ίδια και κάποιες εμπειρίες εργασίας στο σεξ και σωματικών απειλών, το πρόβλημα όμως λύθηκε για αυτήν, όταν απέκτησε το γυναικείο κοινωνικό φύλο μέσω της επέμβασης, ενώ αντιμετωπίζει τις-τους παρενδυτικές-ους ως υποκρίτριες-ες που βολεύονται σε μία διπλή ζωή. Από την άλλη, η genderterrorist και η dummy περισσότερο επιμένουν στις καταπιεστικές απαιτήσεις για συμμόρφωση με το γυναικείο κοινωνικό φύλο, η dummy μάλιστα απολύθηκε το καλοκαίρι από “lesbian friendly” μαγαζί στην Ερεσό, επειδή επέλεξε μια εναλλακτική εμφάνιση ανάμεσα στο αγόρι και το κορίτσι, αποφεύγοντας την αποτρίχωση σε σώμα και πρόσωπο. Τέλος η Στάσσα είναι στην επίσης ιδιαίτερη θέση να δέχεται ρατσιστικές αντιδράσεις τόσο ως αμφισεξουαλική που συζεί με γυναίκα, όσο και ως τρανς. Παρόλο που πλέον σπουδάζει Πληροφορική στο Brighton της Αγγλίας σε ένα φιλικό για τις τρανς πανεπιστήμιο και αυτοπαρουσιάζεται ως συνειδητή και ικανοποιημένη με την κατάστασή της όπως και έντονα πολιτικοποιημένη, οι αφηγήσεις της όμως από τα προηγούμενα χρόνια της την Ελλάδα μιλούν για την εργασία στο σεξ ως σχεδόν μόνη επαγγελματική λύση, την έντονη σύγκρουση με το οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και τη συνολική αίσθηση του να μη ανήκει ούτε σε στρέιτ ούτε σε ΛΟΑΤ κύκλους, ούτε σε συμβατικά ούτε σε “εναλλακτικά” κοινωνικά περιβάλλοντα.


Χριστιανισμός και ομοφυλοφιλία
Σε αυτήν την τελευταία υποενότητα θα παρουσιάσουμε δύο πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ανδρικές περσόνες, τον πατέρα Αβέρκιο και το Σμέμνιο, που συνδέονται όμως από την κοινή διαφωνία τους ότι η χριστιανική πίστη τους δε συγκρούεται αναγκαστικά με την ομοφυλοφιλία τους 89. Ο πατήρ Αβέρκιος 90 αυτοπαρουσιάζεται ως “Κληρικός ορθόδοξος της Ελλάδας, με πολυετή υπηρεσία, που αγωνίζεται για την κατάργηση των διακρίσεων κάθε είδους στους κόλπους της Εκκλησίας και μάχεται για την αποκατάσταση της παράδοσης της "αδελφοποιήσεως”. Ως αδελφοποίηση όμως ο πατήρ Αβέρκιος δεν εννοεί πως πολλοί κληρικοί είναι κατά την κοινή νεοελληνική “αδελφές”, αλλά μια παλαιότερη ακολουθία της Εκκλησίας με ασαφές περιεχόμενο, την “αδελφοποίηση”, που ευλογούσε και ενίσχυε τις σχέσεις μεταξύ κληρικών ή λαϊκών. Τα στοιχεία που δίνει για το ζήτημα ο πατήρ Αβέρκιος είναι μάλλον αποσπασματικά και ελλιπή, οπότε αυτό που καταλήγει το blog του να κάνει είναι το άνοιγμα της συζήτησης για την ομοφυλοφιλία στον ελληνικό κλήρο, με την έκκληση για αναγνώριση μιας υπαρκτής και διαδεδομένης κατάστασης μεταξύ αγάμων κληρικών, πάντα κατά τη γνώμη του πατρός Αβερκίου. Από την άλλη ο Σμέμνιος 91 είναι ένας λαϊκός, που πιστεύει στο χριστιανισμό αλλά και αναγνωρίζει την υποκρισία της Εκκλησίας και των πιστών χριστιανών, θεωρώντας μάλιστα ότι πραγματικές αμαρτίες είναι άλλες από αυτές που η Εκκλησία δίνει συνήθως σημασία. Όπως το θέτει ο ίδιος: “Θεωρώ τον εαυτό μου ανήθικο λόγω του πλούτου της χλιδής και της καλοπέρασης. Λόγω της ανοχής – ενοχής μου στην άνιση κατανομή του πλούτου. Λόγω του ότι δεν θεωρώ όλα τα αγαθά κοινά. Λόγω της αδράνειάς – απραξίας μου. Λόγω της συμμετοχής – συνενοχής μου στην καταστροφή του περιβάλλοντος.” και μάλλον όχι λόγω της ομοφυλοφιλίας του, θα συμπληρώναμε από τη μεριά μας.

1 Δεν υποστηρίζουμε βέβαια πως αποτελούν τις μόνες περσόνες που αυτοπροσδιορίζονται ως χριστιανές-οι στο υλικό μας. Είναι όμως οι μόνες περσόνες που αναγνωρίζουν μια αντίφαση ανάμεσα στην πίστη τους και το σεξουαλικό τους προσανατολισμό.
2 http://adelfopoiemenoi.blogspot.com 3http://smemnios.blogspot.com



1http://dummy-bedtimestories.blogspot.com, http://myurbansky.blogspot.com
2 Η ένταση της πολυφωνίας σε αυτό το υλικό μας έκανε να σκεφτούμε μήπως ήταν καλύτερο να συγχωνεύσουμε τις genderterrorist και dummy με τις queer περσόνες και τη Στάσσα με τις αμφιφυλόφιλες, θεωρήσαμε όμως καλύτερο να υπογραμμίσουμε αυτήν ακριβώς την πολυφωνία του φύλου (βιολογικού και κοινωνικού), παρουσιάζοντας τις τρανς περσόνες από κοινού.

85 http://dummy-bedtimestories.blogspot.com, http://myurbansky.blogspot.com
86 Η ένταση της πολυφωνίας σε αυτό το υλικό μας έκανε να σκεφτούμε μήπως ήταν καλύτερο να συγχωνεύσουμε τις genderterrorist και dummy με τις queer περσόνες και τη Στάσσα με τις αμφιφυλόφιλες, θεωρήσαμε όμως καλύτερο να υπογραμμίσουμε αυτήν ακριβώς την πολυφωνία του φύλου (βιολογικού και κοινωνικού), παρουσιάζοντας τις τρανς περσόνες από κοινού.
87 http://lifewithiv.wordpress.com
88 http://gpshtp.blogspot.com
89 Δεν υποστηρίζουμε βέβαια πως αποτελούν τις μόνες περσόνες που αυτοπροσδιορίζονται ως χριστιανές-οι στο υλικό μας. Είναι όμως οι μόνες περσόνες που αναγνωρίζουν μια αντίφαση ανάμεσα στην πίστη τους και το σεξουαλικό τους προσανατολισμό.
90 http://adelfopoiemenoi.blogspot.com
91 h ttp://smemnios.blogspot.com

Το κείμενο γράφτηκε και διαβάστηκε από τους Κωστή Σπηλιώτη και Γιώργο Χαλάτση στις 9.5.09 στο Πάντειο πανεπιστήμιο στην ημερίδα «Σεξουαλικότητες και Φύλα: Λεσβιακές, Γκέι, Αμφί, Τρανς και Queer Κοινότητες στην Ελλάδα» που διοργάνωσε η Athens Pride. Ευαγγελία Βλάμη