4 Ιαν 2012

HRC/19/41 Πρώτη Ετήσια έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας του Ο.Η.Ε. για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα 17

Πρώτη Ετήσια έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας του Ο.Η.Ε. για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Lbtiq για να βρεθείτε στο δέκατο όγδοο μέρος πατήστε εδώ


F. Άρνηση της αναγνώρισης των σχέσεων και της ανάλογης πρόσβασης σε κρατικές και άλλες παροχές
 
68. Η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αποφάνθηκε ότι οι χώρες δεν υποχρεούνται, δυνάμει του διεθνούς δικαίου, να επιτρέψουν σε λεσβιακά ζευγάρια να νυμφεύονται. 131 Ωστόσο, η υποχρέωση προστασίας των προσώπων από τις διακρίσεις με βάση το σεξουαλικό προσανατολισμό εκτείνεται και στη διασφάλιση ότι τα άγαμα λεσβιακά ζευγάρια αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο και δικαιούνται τις ίδιες παροχές με τα άγαμα ετερό ζευγάρια. 132

69. Σε ορισμένες χώρες, το κράτος προσφέρει παροχές σε παντρεμένα και άγαμα ετερό ζευγάρια, αλλά αρνείται αυτές τις παροχές σε άγαμα λεσβιακά ζευγάρια. Παραδείγματος χάρη τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, τη δυνατότητα να αφήσει την περιουσία στην επιζώσα συντρόφισα, την ευκαιρία να παραμείνει σε δημόσια στέγαση μετά το θάνατο της συντρόφισας, ή τη δυνατότητα εξασφάλισης παραμονής της αλλοδαπής συντρόφισας. Η έλλειψη επίσημης αναγνώρισης των λεσβιακών σχέσεων και η απουσία της νομικής απαγόρευσης των διακρίσεων επίσης οδηγεί τα λεσβιακά ζευγάρια σε διακρίσεις από ιδιωτικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένων των παρόχων υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης και των εταιρειών ασφάλισης.

70. Η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων εξέφρασε την ικανοποίησή της για τα μέτρα αντιμετώπισης των διακρίσεων σ' αυτό το πλαίσιο. Κλείνοντας τις παρατηρήσεις της για την Ιρλανδία, η Επιτροπή κάνει έκκληση στις Χώρες μέλη να διασφαλίσουν ότι η προτεινόμενη νομοθεσία για την δημιουργία Συμφώνου Συμβίωσης δεν θα θέτει "διακρίσεις ως μη παραδοσιακή μορφή συμβίωσης, θα περιλαμβάνει τη φορολογία και τη κοινωνική πρόνοια". 133

Γ. Αναγνώριση κοινωνικού φύλου και σχετικά θέματα

71. Σε πολλές χώρες, οι τρανς δεν είναι σε θέση να αποκτήσουν νομική αναγνώριση του κοινωνικού φύλου που προτιμούν, περιλαμβανομένου της μετάβασης-επαναπροσδιορισμού του φύλου και του πρώτου ονόματος στην ταυτότητα και άλλα έγγραφα που εκδίδει το κράτος. 134 Ως εκ τούτου, αντιμετωπίζουν πολυάριθμες πρακτικές δυσκολίες, ακόμη και όταν υποβάλλουν αίτηση για απασχόληση, στέγαση, τραπεζική πίστωση ή κρατικές παροχές, ή όταν ταξιδεύουν στο εξωτερικό.

72. Οι κανονισμοί στις χώρες που αναγνωρίζουν την χειρουργική μετάβαση - επαναπροσδιορισμό του φύλου απαιτούν συχνά, ρητά ή άρητα, οι υποψήφιες να υποβάλλονται σε χειρουργική επέμβαση στείρωσης ως προϋπόθεση για την αναγνώριση. Μερικές χώρες απαιτούν επίσης από αυτές που αναζητούν νομική αναγνώριση του επαναπροσδιορισμού του φύλου να είναι άγαμες, πράγμα που σημαίνει υποχρεωτικό διαζύγιο στη περίπτωση όπου αυτές είναι σε γάμο.

73. Η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει εκφράσει ανησυχία όσον αφορά την έλλειψη συμφωνίας για τη χορήγηση νομικής αναγνώρισης της transgender ταυτότητας. Έχει προτρέψει τις Χώρες να αναγνωρίσουν το δικαίωμα των τρανς να επαναπροσδιορίσουν χειρουργικά το φύλο τις, επιτρέποντας την έκδοση νέων πιστοποιητικών γέννησης και σημείωσε πως η έγκριση νομοθεσίας θα διευκολύνει τη νομική αναγνώριση της χειρουργικής μετάβασης - επαναπροσδιορισμού του φύλου. 135


131 Joslin κατά της Νέας Ζηλανδίας (CCPR/C/75/D/902/1999), 10 IHRR 40 (2003).
132 Young κατά της Αυστραλίας (CCPR/C/78/D/941/2000), παράγρ. 10.4.
133 CCPR/C/IRL/CO/3, παράγρ. 8.
134 Στο ίδιο δείτε τις καταληκτικές παρατηρήσεις της Επιτροπή για την Αγγλία και την Βόρεια Ιρλανδία (CCPR/C/GBR/CO/6), παράγρ. 5. Δείτε επίσης A/64/211, παράγρ. 48, και T. Hammarberg, "Τα ανθρώπινα δικαιώματα και η transgender ταυτότητα», Συμβούλιο της Ευρώπης, Στρασβούργο, 2009, παράγρ. 3.2.1.
135 Δείτε CCPR/C/IRL/CO/3, παράγρ. 8, και CCPR/C/GBR/CO/6, παράγρ. 5.