Πρώτη Ετήσια έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας του Ο.Η.Ε. για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Lbtiq για να βρεθείτε στο δέκατο πέμπτο μέρος πατήστε εδώ
55. Η ποινικοποίηση της λεσβιοσύνης, ομοερωτικότητας μπορεί να αποτρέψει τις Lbtiq από το να αναζητήσουν τις υπηρεσίες υγείας εξ' αιτίας του φόβου της αποκάλυψης εγκληματικής συμπεριφοράς, και των αποτελεσμάτων στον τομέα των υπηρεσιών, των εθνικών σχεδίων υγείας και των πολιτικών που δεν αντανακλούν τις ιδιαίτερες ανάγκες των Lbtiq. H Ειδική Εισηγήτρια για την υγεία παρατήρησε: "η ποινική νομοθεσία για τη συναινετική Lbtiq συμπεριφορά, το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου συχνά παραβιάζει διάφορα ανθρώπινα δικαιώματα, περιλαμβανομένου του δικαιώματος στην υγεία". 98 Στην υπόθεση Toonen, η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων απέρριψε τον ισχυρισμό ότι νόμοι που ποινικοποιούν τη συναινετική Lbtiq συμπεριοφρά ήταν ένα αναγκαίο μέτρο για τη δημόσια υγεία, σημειώνοντας ότι οι εν λόγω νόμοι κινδυνεύουν να οδηγήσουν πολλές από αυτές σε υπόγειο κίνδυνο. 99 Από τότε, η Γενική Γραμματεία, οι ειδικές ελέγκτριες και η UNAIDS έχουν επιστήσει την προσοχή στις αρνητικές επιπτώσεις της ποινικοποίησης στην υγεία. 100
56. Σε χώρες όπου δεν υπάρχουν ποινικές κυρώσεις, για τις λεσβοφοβικές, τις σεξιστικές και τις τρανσφοβικές πρακτικές και συμπεριφορές από την πλευρά των ιδρυμάτων υγειονομικής περίθαλψης και του προσωπικού μπορούν, αποτρέψουν τις Lbtiq από την αναζήτηση των υπηρεσιών, η οποία με τη σειρά της έχει αρνητικό αντίκτυπο στις προσπάθειες αντιμετώπισης του HIV - AIDS και άλλων προβλημάτων υγείας. 101 Οι ανησυχίες των πιθανών ασθενών περιλαμβάνουν παραβιάσεις του απορρήτου, περαιτέρω στιγματισμό και βίαια αντίποινα. 102 Η Επιτροπή Εξάλειψης των Διακρίσεων κατά των Γυναικών εξέφρασε ανησυχία για τις λεσβίες, αμφισεξουαλικές, τρανς και intersex γυναίκες ως "θύματα κακοποίησης και κακομεταχείρισης μέσω των παρόχων υπηρεσίες υγείας". 103 Ειδικές ελέγκτριες έχουν επικρίνει επίσης τις πρακτικές τις λεγόμενες «επανορθωτικές» θεραπείες με σκοπό να «θεραπεύσουν» τις λεσβίες από τη λεσβιακή έλξη τις, ως αντιεπιστημονικές, επιβλαβείς και που συμβάλλουν στο στίγμα. 104 *Β
57. Σε πολλές χώρες, οι τρανς αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη. Οι αγωγές επαναπροσδριοσμού-μετάβασης φύλου, όπου υπάρχουν, είναι συχνά απαγορευτικά δαπανηρές και η κρατική χρηματοδότηση ή η ασφαλιστική κάλυψη είναι σπάνια διαθέσιμες. Οι επαγγελματίες υγείας είναι συχνά ασυγκίνητες στις ανάγκες των τρανς και έχουν έλλειψη της αναγκαίας επαγγελματικής κατάρτισης. 105 Επιπλέον, τα intersex παιδιά, που γεννιούνται με άτυπα χαρακτηριστικά φύλου, συχνά υφίστανται διακρίσεις και ιατρικά περιττή χειρουργική επέμβαση, που εκτελούνται χωρίς την ενημέρωση και τη δική τις-τους συναίνεσή ή των γονέων τις-τους, σε μια προσπάθεια να καθορίσουν το φύλο τις-τους. 106
Γ. Διακρίσεις στην εκπαίδευση
58. Ορισμένες αρχές της εκπαίδευσης και των σχολείων κάνουν διακρίσεις εις βάρος της Lbtiq νεολαίας, λόγω του σεξουαλικού προσανατολισμού ή της έκφρασης του φύλου της, μερικές φορές οδηγεί στο να μην γίνονται αποδεκτές ή να τις αποβάλουν. 107 Οι νέες Lbtiq αντιμετωπίζουν συχνά τη βία και την παρενόχληση, περιλαμβανομένου του εκφοβισμού, στο σχολείο από τις συμμαθήτριες-ες και τις δασκάλες-ους. 108 Η αντιμετώπιση της προκατάληψης αυτού του είδους και του εκφοβισμού απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από το σχολείο και τις αρχές εκπαίδευσης, την ενσωμάτωση των αρχών της απαγόρευσης των διακρίσεων, την ποικιλομορφία στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών και διαλόγου. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν επίσης να διαδραματίσουν ένα ρόλο στην εξάλειψη των αρνητικών στερεοτύπων των Lbtiq, περιλαμβανομένων των τηλεοπτικών προγραμμάτων που είναι δημοφιλή στη νεολαία.
98 A/HRC/14/20, παράγρ. 6.
99 CCPR/C/50/D/488/1992, παράγρ. 8.5.
100 Δείτε: Το μήνυμα της Γενικής Γραμματείας για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS, 1η Δεκεμβρίου 2009, Νέα Υόρκη, A/HRC/14/20/Add.1, παράγρ. 14, A/HRC/14/24/Add.1, παράγρ. 1141, και A/HRC/17/27/Add.1, παράγρ. 675, UNAIDS, Πιάνοντας το μηδέν: Στρατηγική 2011-2015, UNAIDS, 26η Συνάντηση του προγράμματος UNAIDS Συντονιστικό Συμβούλιο, 22-24 Ιουνίου 2010, θέμα ημερήσιας διάταξης 5 (12). Δείτε επίσης A/HRC/10/12/Add.1, παράγρ. 345 - 355.
101 Δείτε τις καταληκτικές παρατηρήσεις της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για το Καμερούν (CCPR/C/CMR/CO/4), παράγρ. 12. Δείτε επίσης A/HRC/14/20, παράγρ. 22-23? Aggleton, P., ο ιός HIV και το AIDS- σχετίζονται με στιγματισμό, τις διακρίσεις και την άρνηση: ερευνητικές μελέτες από την Ουγκάντα και την Ινδία (Γενεύη, UNAIDS, 2000), σ. 17-18, Αφρικανική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των Λαών, Ανάλυση Δικαιωμάτων, 26 Μαΐου 2010 (ACHPR/Res163 (XLVII) 2010), "Πρόληψη και θεραπεία του HIV και άλλων σεξουαλικά μεταδιδόμενων λοιμώξεων μεταξύ ανδρών που έχουν σεξουαλικές σχέσεις με άνδρες και των τρανς: συστάσεις προσέγγισης της δημόσιας υγείας”, Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας-Π.Ο.Υ, 2011, σελ. 10 – 11, Επιτροπή Δικαιωμάτων των Παιδιών, γενικό σχόλιο Αρ. 4 (CRC/GC/2003/4), παράγρ. 6.
102 A/HRC/14/20, παράγρ. 21.
103 Καταληκτικές παρατηρήσεις για την Κόστα Ρίκα (CEDAW/C/CRI/CO/5-6), παράγρ. 40.
104 Δείτε A/HRC/14/20, εδ. 23, και A/56/156, εδ. 24.
105 "Ανθρώπινα Δικαιώματα και ταυτότητα κοινωνικού φύλου”, θέμα εργασίας από το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Ευρώπης, 2009, παράγρ. 3.3, Π.Ο.Υ, «Πρόληψη και θεραπεία του HIV και άλλων σεξουαλικά μεταδιδόμενων λοιμώξεων» (δείτε την υποσημείωση 101), σελ. 30-31.
106 Καταληκτικές παρατηρήσεις της Επιτροπής Εξάλειψης των Διακρίσεων κατά των Γυναικών στην Κόστα Ρίκα (CEDAW/C/CRI/CO/5-6), παράγρ. 40.
107 E/CN.4/2006/45, εδ. 113.
108 Δείτε, για παράδειγμα, E/CN.4/2001/52, παράγρ. 75, και E/CN.4/2006/45, παράγρ. 113.
Τα γράμματα με τους αστερίσκους είναι δικά μας
*Β Η "επανώρθωση" στην καθομιλουμένη "μεταστροφή",είναι μορφή "θεραπείας" που συνήθως κάποια ψυοχολόγος, ψυχίατρος προσπαθεί σε λεσβίες να ξυπνήσει το ερωτικό ενδιαφέρον για άντρες με διάφορες μεθόδους. Όπως το να ντύνονται έτσι ώστε να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των ανδρών, να πάψουν να έχουν φίλες γυναίκες ή να τις συναναστρέφονται κλπ.
55. Η ποινικοποίηση της λεσβιοσύνης, ομοερωτικότητας μπορεί να αποτρέψει τις Lbtiq από το να αναζητήσουν τις υπηρεσίες υγείας εξ' αιτίας του φόβου της αποκάλυψης εγκληματικής συμπεριφοράς, και των αποτελεσμάτων στον τομέα των υπηρεσιών, των εθνικών σχεδίων υγείας και των πολιτικών που δεν αντανακλούν τις ιδιαίτερες ανάγκες των Lbtiq. H Ειδική Εισηγήτρια για την υγεία παρατήρησε: "η ποινική νομοθεσία για τη συναινετική Lbtiq συμπεριφορά, το σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου συχνά παραβιάζει διάφορα ανθρώπινα δικαιώματα, περιλαμβανομένου του δικαιώματος στην υγεία". 98 Στην υπόθεση Toonen, η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων απέρριψε τον ισχυρισμό ότι νόμοι που ποινικοποιούν τη συναινετική Lbtiq συμπεριοφρά ήταν ένα αναγκαίο μέτρο για τη δημόσια υγεία, σημειώνοντας ότι οι εν λόγω νόμοι κινδυνεύουν να οδηγήσουν πολλές από αυτές σε υπόγειο κίνδυνο. 99 Από τότε, η Γενική Γραμματεία, οι ειδικές ελέγκτριες και η UNAIDS έχουν επιστήσει την προσοχή στις αρνητικές επιπτώσεις της ποινικοποίησης στην υγεία. 100
56. Σε χώρες όπου δεν υπάρχουν ποινικές κυρώσεις, για τις λεσβοφοβικές, τις σεξιστικές και τις τρανσφοβικές πρακτικές και συμπεριφορές από την πλευρά των ιδρυμάτων υγειονομικής περίθαλψης και του προσωπικού μπορούν, αποτρέψουν τις Lbtiq από την αναζήτηση των υπηρεσιών, η οποία με τη σειρά της έχει αρνητικό αντίκτυπο στις προσπάθειες αντιμετώπισης του HIV - AIDS και άλλων προβλημάτων υγείας. 101 Οι ανησυχίες των πιθανών ασθενών περιλαμβάνουν παραβιάσεις του απορρήτου, περαιτέρω στιγματισμό και βίαια αντίποινα. 102 Η Επιτροπή Εξάλειψης των Διακρίσεων κατά των Γυναικών εξέφρασε ανησυχία για τις λεσβίες, αμφισεξουαλικές, τρανς και intersex γυναίκες ως "θύματα κακοποίησης και κακομεταχείρισης μέσω των παρόχων υπηρεσίες υγείας". 103 Ειδικές ελέγκτριες έχουν επικρίνει επίσης τις πρακτικές τις λεγόμενες «επανορθωτικές» θεραπείες με σκοπό να «θεραπεύσουν» τις λεσβίες από τη λεσβιακή έλξη τις, ως αντιεπιστημονικές, επιβλαβείς και που συμβάλλουν στο στίγμα. 104 *Β
57. Σε πολλές χώρες, οι τρανς αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη. Οι αγωγές επαναπροσδριοσμού-μετάβασης φύλου, όπου υπάρχουν, είναι συχνά απαγορευτικά δαπανηρές και η κρατική χρηματοδότηση ή η ασφαλιστική κάλυψη είναι σπάνια διαθέσιμες. Οι επαγγελματίες υγείας είναι συχνά ασυγκίνητες στις ανάγκες των τρανς και έχουν έλλειψη της αναγκαίας επαγγελματικής κατάρτισης. 105 Επιπλέον, τα intersex παιδιά, που γεννιούνται με άτυπα χαρακτηριστικά φύλου, συχνά υφίστανται διακρίσεις και ιατρικά περιττή χειρουργική επέμβαση, που εκτελούνται χωρίς την ενημέρωση και τη δική τις-τους συναίνεσή ή των γονέων τις-τους, σε μια προσπάθεια να καθορίσουν το φύλο τις-τους. 106
Γ. Διακρίσεις στην εκπαίδευση
58. Ορισμένες αρχές της εκπαίδευσης και των σχολείων κάνουν διακρίσεις εις βάρος της Lbtiq νεολαίας, λόγω του σεξουαλικού προσανατολισμού ή της έκφρασης του φύλου της, μερικές φορές οδηγεί στο να μην γίνονται αποδεκτές ή να τις αποβάλουν. 107 Οι νέες Lbtiq αντιμετωπίζουν συχνά τη βία και την παρενόχληση, περιλαμβανομένου του εκφοβισμού, στο σχολείο από τις συμμαθήτριες-ες και τις δασκάλες-ους. 108 Η αντιμετώπιση της προκατάληψης αυτού του είδους και του εκφοβισμού απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από το σχολείο και τις αρχές εκπαίδευσης, την ενσωμάτωση των αρχών της απαγόρευσης των διακρίσεων, την ποικιλομορφία στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών και διαλόγου. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν επίσης να διαδραματίσουν ένα ρόλο στην εξάλειψη των αρνητικών στερεοτύπων των Lbtiq, περιλαμβανομένων των τηλεοπτικών προγραμμάτων που είναι δημοφιλή στη νεολαία.
98 A/HRC/14/20, παράγρ. 6.
99 CCPR/C/50/D/488/1992, παράγρ. 8.5.
100 Δείτε: Το μήνυμα της Γενικής Γραμματείας για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS, 1η Δεκεμβρίου 2009, Νέα Υόρκη, A/HRC/14/20/Add.1, παράγρ. 14, A/HRC/14/24/Add.1, παράγρ. 1141, και A/HRC/17/27/Add.1, παράγρ. 675, UNAIDS, Πιάνοντας το μηδέν: Στρατηγική 2011-2015, UNAIDS, 26η Συνάντηση του προγράμματος UNAIDS Συντονιστικό Συμβούλιο, 22-24 Ιουνίου 2010, θέμα ημερήσιας διάταξης 5 (12). Δείτε επίσης A/HRC/10/12/Add.1, παράγρ. 345 - 355.
101 Δείτε τις καταληκτικές παρατηρήσεις της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για το Καμερούν (CCPR/C/CMR/CO/4), παράγρ. 12. Δείτε επίσης A/HRC/14/20, παράγρ. 22-23? Aggleton, P., ο ιός HIV και το AIDS- σχετίζονται με στιγματισμό, τις διακρίσεις και την άρνηση: ερευνητικές μελέτες από την Ουγκάντα και την Ινδία (Γενεύη, UNAIDS, 2000), σ. 17-18, Αφρικανική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των Λαών, Ανάλυση Δικαιωμάτων, 26 Μαΐου 2010 (ACHPR/Res163 (XLVII) 2010), "Πρόληψη και θεραπεία του HIV και άλλων σεξουαλικά μεταδιδόμενων λοιμώξεων μεταξύ ανδρών που έχουν σεξουαλικές σχέσεις με άνδρες και των τρανς: συστάσεις προσέγγισης της δημόσιας υγείας”, Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας-Π.Ο.Υ, 2011, σελ. 10 – 11, Επιτροπή Δικαιωμάτων των Παιδιών, γενικό σχόλιο Αρ. 4 (CRC/GC/2003/4), παράγρ. 6.
102 A/HRC/14/20, παράγρ. 21.
103 Καταληκτικές παρατηρήσεις για την Κόστα Ρίκα (CEDAW/C/CRI/CO/5-6), παράγρ. 40.
104 Δείτε A/HRC/14/20, εδ. 23, και A/56/156, εδ. 24.
105 "Ανθρώπινα Δικαιώματα και ταυτότητα κοινωνικού φύλου”, θέμα εργασίας από το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Ευρώπης, 2009, παράγρ. 3.3, Π.Ο.Υ, «Πρόληψη και θεραπεία του HIV και άλλων σεξουαλικά μεταδιδόμενων λοιμώξεων» (δείτε την υποσημείωση 101), σελ. 30-31.
106 Καταληκτικές παρατηρήσεις της Επιτροπής Εξάλειψης των Διακρίσεων κατά των Γυναικών στην Κόστα Ρίκα (CEDAW/C/CRI/CO/5-6), παράγρ. 40.
107 E/CN.4/2006/45, εδ. 113.
108 Δείτε, για παράδειγμα, E/CN.4/2001/52, παράγρ. 75, και E/CN.4/2006/45, παράγρ. 113.
Τα γράμματα με τους αστερίσκους είναι δικά μας
*Β Η "επανώρθωση" στην καθομιλουμένη "μεταστροφή",είναι μορφή "θεραπείας" που συνήθως κάποια ψυοχολόγος, ψυχίατρος προσπαθεί σε λεσβίες να ξυπνήσει το ερωτικό ενδιαφέρον για άντρες με διάφορες μεθόδους. Όπως το να ντύνονται έτσι ώστε να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των ανδρών, να πάψουν να έχουν φίλες γυναίκες ή να τις συναναστρέφονται κλπ.