Η ΔΙΣ «έκοψε» τα κορίτσια
Διάλογο για τη χειροτονία γυναικών προτείνει ιεράρχης του Πατριαρχείου Αλεξάνδρειας
Η Εκκλησία της Ελλάδας αποφεύγει κάθε συζήτηση για τη χειροτονία γυναικών
Αθήνα
Την ώρα που η Εκκλησία της Ελλάδας αποφάσισε να μην επιτραπεί η εγγραφή κοριτσιών στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια της χώρας, ο μητροπολίτης Ιωαννουπόλεως και Πραιτωρίας του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας κ. Σεραφείμ προτείνει να υπάρξει διάλογος για τη χειροτονία γυναικών.
Ο κ. Σεραφείμ, σε άρθρο του που δημοσιεύθηκε από το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων Romfea, ζητεί την έναρξη διαλόγου στο ανώτατο επίπεδο, την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο όλων των Ορθοδόξων, προκειμένου να λάβει και η Ορθόδοξη Εκκλησία επισήμως θέση για τη χειροτονία γυναικών, όπως έχουν κάνει οι άλλες Εκκλησίες και οι Προτεσταντικές Ομολογίες.
«Ποιοι είναι οι θεολογικοί λόγοι που μας εμποδίζουν να είμαστε θετικοί εις το θέμα της χειροτονίας των γυναικών;» διερωτάται ο κυπριακής καταγωγής ιεράρχης.
Ακόμη, ο κ. Σεραφείμ ανακοινώνει την πρόθεση της Εκκλησίας της Αλεξανδρείας να συζητήσει την αναβίωση του θεσμού των διακονισσών, καθώς όπως τονίζει «στον χώρο της Ορθοδόξου Ιεραποστολής, όπου γίνονται κατηχήσεις και βαπτίσεις ενηλίκων γυναικών, άρχισε πάλι να παρουσιάζεται η ποιμαντική ανάγκη για τη διακονία των διακονισσών», του θεσμού δηλαδή που ήκμασε κατά τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, όταν οι γυναίκες ήταν εγκλωβισμένες στον γυναικωνίτη και οι κληρικοί δεν μπορούσαν να εισέλθουν σε αυτόν.
Την ίδια ώρα, όπως αναφέρει το Βήμα, έφτασε στους μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος η εγκύκλιος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου με την οποία απαγορεύει την εγγραφή κοριτσιών στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια.
Στο δισέλιδο έγγραφο, που φέρει τις υπογραφές του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου, των μητροπολιτών που μετέχουν στη ΔΙΣ και του αρχιγραμματέα της, μεταξύ άλλων αναφέρεται:
«Η Ιερά Σύνοδος εκτιμήσασα τα νυν δεδομένα εις τον χώρον της Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως (...) και επιθυμούσα όπως διαφυλάξη τον χαρακτήρα των εκπαιδευτικών αυτών μονάδων της Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως, ήτοι των Εκκλησιαστικών Γυμνασίων και Λυκείων, ως παραγωγικών σχολών της Ορθοδόξου Εκκλησίας εν Ελλάδι, έκρινεν ότι η εγγραφή μαθητριών εις τα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Λύκεια αφ' ενός μεν αντίκειται εις τον παραγωγικόν των χαρακτήρα, αφ' ετέρου δε θα προκαλέση τοσαύτα και τοιαύτα προβλήματα, ώστε θα καταστή προβληματική η λειτουργία των, και ομοφώνως ήχθη εις την απόφασιν περί μη εγγραφής μαθητριών εις την Δευτεροβάθμιον Εκκλησιαστικήν Εκπαίδευσιν».
Να σημειωθεί ότι η απόφαση της ΔΙΣ έρχεται σε αντίθεση με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, που άναβε το πράσινο φως για την εγγραφή των κοριτσιών στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια και εστάλη σε όλα τα σχολεία τον περασμένο μήνα.
Ωστόσο, μετά την αντίδραση της Εκκλησίας, το υπουργείο υπαναχώρησε και με νεώτερη ανακοίνωσή του διευκρίνισε ότι η εγγραφή των κοριτσιών θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη του μητροπολίτη στην περιοχή του οποίου υπάρχουν εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια.
----------------------------------------------------------------------------------
«Φουντώνει» η διαμάχη για τις μαθήτριες
«Φουντώνει» η διαμάχη σχετικά με την άρνηση της Εκκλησίας να δεχθεί μαθήτριες στις εκκλησιαστικές σχολές, ενώ επί τάπητος τίθεται το ζήτημα της χειροτονίας γυναικών.
Παρεμβαίνοντας στα θέματα αυτά ο Σύνδεσμος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας, υποστηρίζει το δικαίωμα των κοριτσιών να φοιτούν στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια της χώρας, ενώ ταυτόχρονα χαιρετίζει την πρόταση του μητροπολίτη Ιωαννουπόλεως και Πραιτωρίας Σεραφείμ για τη χειροτονία γυναικών.
Αποκρούοντας την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος κατά της εγγραφής μαθητριών στα εκκλησιαστικά σχολεία, ο Σύνδεσμος τονίζει ότι η εγγραφή αποτελεί δικαίωμα των κοριτσιών που στηρίζεται στη συνταγματική αρχή της ισότητας των φύλων, σημειώνοντας ότι ο ν. 3432/06 για την εκκλησιαστική εκπαίδευση δεν αναφέρεται σε φύλο.
Επίσης καλεί το υπουργείο Παιδείας να υπερασπιστεί την ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση και να μην εξαρτά την εγγραφή των κοριτσιών στα εκκλησιαστικά λύκεια από τη βούληση του «επιχώριου μητροπολίτη», που δίνει συστατική επιστολή.
Το δύτερο άρθρο το βρήκαμε στις 29.7.90 στην εφημερίδα Έθνος.