13 Ιαν 2010

Το ΥΠΕΠΘ κατά ισότητας και υπέρ εκκλησίας

Σχόλια για αποδοχή των γυναικών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία

Του Μητροπολίτη Ιωαννουπόλεως και Πρετορίας κ. Σεραφείμ

Εν πρώτοις πρέπει να τονίσω ότι όλοι μας σεβόμαστε τις επίσημες προτάσεις της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος διά των αρμοδίων οργάνων της, όπως είναι η ΔΙΣ. Όταν όμως οι προτάσεις αυτές δεν αναφέρονται σε θέματα πίστεως, δηλαδή δογματικά, μπορούμε καλοπροαίρετα να εκφράσουμε κάποια σχόλια, και μάλιστα με την ίδια αγαθή διάθεση και πρόθεση, που τα προσεγγίζει η Ποιμένουσα Εκκλησία για να διαφυλαχθεί και να ενισχυθεί η ποιμαντική διακονία της Εκκλησίας μας.

Όλοι μας γνωρίζουμε από τις μαρτυρίες των ποιμαντικών επιστολών του Αποστόλου Παύλου, αλλά και από το Βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων το σημαντικό ρόλο των Γυναικών εις την μαρτυρία, διδασκαλία και διακονία του Ευαγγελικού Λόγου. Όλοι μας γνωρίζουμε τη παρουσία ευσεβών γυναικών ως διακονισσών κι ως κατηχητριών εις το ποιμαντικό, διδακτικό και φιλανθρωπικό έργο της αρχέγονης Εκκλησίας. Αυτός ο θεσμός διαχρονικά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα ανάλογα με τις ποιμαντικές ανάγκες μιας τοπικής Εκκλησίας ποτέ δεν εξέλειπε από τη ζωή της. Για παράδειγμα σε κάποια χρονική στιγμή που υιοθετήθηκε πλήρως ο νηπιοβαπτισμός άρχισε σταδιακά να εκλείπει κι ο θεσμός των διακονισσών.

Σήμερα στο χώρο της Ορθοδόξου Ιεραποστολής, όπου γίνονται κατηχήσεις και βαπτίσεις ενήλικων γυναικών, άρχισε πάλι να παρουσιάζεται η ποιμαντική ανάγκη για τη διακονία των διακονισσών. Γι' αυτό ένα από τα θέματα που θα εξετάσει η επόμενη τακτική Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής υπό την Προεδρία του Αλεξανδρινού Προκαθημένου κ.κ. Θεοδώρου Β' θα είναι "η επαναφορά του θεσμού των Διακονισσών εις το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας".

Είναι πολύ σημαντικό η Ποιμένουσα Εκκλησία να είναι θετική και να ενθαρρύνει νεαρά κορίτσια να φοιτούν σε Εκκλησιαστικά Σχολεία για να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε τα Κατηχητικά μας Σχολεία που σήμερα πολλά από αυτά υπολειτουργούν ή εν πάσει περιπτώση χωλαίνουν. Η εκκλησιαστική κατάρτιση νέων κατηχητριών θα μας βοηθήσει σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση. Ακόμη θα είναι η φοίτηση κοριτσιών σε Εκκλησιαστικές Σχολές το πρώτο βήμα για να σπουδάσουν θεολογία έτσι ώστε να στελεχώσουν υπεύθυνες θέσεις δασκάλων και καθηγητών στην μεσαία και ανώτερη Εκπαίδευση ως Θεολόγοι.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να θέσω κι ένα ερώτημα για να γίνει μια σοβαρή θεολογική συζήτηση που θα βοηθήσει την Μέλλουσα να συνέλθει Μεγάλη Πανορθόδοξο Σύνοδο για τελική απόφαση για το θέμα της χειροτονίας των Γυναικών. Ποιοι είναι οι θεολογικοί λόγοι που μας εμποδίζουν να είμαστε θετικοί εις το θέμα της χειροτονίας των Γυναικών; Aν στην εποχή των Αποστόλων η Πατριαρχική κοινωνία δεν επέτρεπε την χειροτονία των γυναικών, όπως και στην εξάλειψη της δουλείας, η εποχή μας είναι έτοιμη για την υπέρβαση αυτή με κριτήριο την βελτίωση της σωτηριολογικής διακονίας της Εκκλησίας μας για τη σωτηρία ψυχών και σωμάτων;


«Απόφαση ενάντια στην αρχή της ισότητας των φύλων»

Την αντίθεση του σε αυτόν τον σεξιστικό διαχωρισμό εκφράζει και ο «Σύνδεσμος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας» υποστηρίζοντας ότι είναι δικαίωμα των κοριτσιών να εγγράφονται και να φοιτούν στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια της χώρας - δικαίωμα που απορρέει από το Σύνταγμα και συνάδει με την αρχή της ισότητας των φύλων και το νόμο 3432/06 για την εκκλησιαστική εκπαίδευση, ο οποίος δεν αναφέρεται σε φύλο.

Σύμφωνα με τον «Σύνδεσμο για τα Δικαιώματα της Γυναίκας», το επιχείρημα, ότι οι σχολικές αυτές μονάδες είναι παραγωγικές σχολές για την εκκλησία δεν ευσταθεί, εφόσον το άρθρο 2 του νόμου αναφέρεται σε εκκλησιαστικά και λαϊκά μέλη, άνδρες και γυναίκες.

Ο Σύνδεσμος σε ανακοίνωση του, καλεί το υπουργείο Παιδείας να υπερασπιστεί, ως οφείλει, την ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση και να μην εξαρτά την εγγραφή των κοριτσιών στα εκκλησιαστικά λύκεια από τη βούληση του «επιχώριου μητροπολίτη», που δίνει συστατική επιστολή. Καλεί, επίσης, την Ιερά Σύνοδο να μην εμμείνει στην αρνητική της θέση και να υιοθετήσει τη σύγχρονη αντίληψη για τα ανθρώπινα δικαιώματα των γυναικών, όπως αυτά έχουν διεθνώς αναγνωριστεί.

Η Εκκλησία μιλά... το υπουργείο σιωπά

Παρολ’αυτά έφτασε χθες στους μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος η εγκύκλιος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου με την οποία απαγορεύει την εγγραφή κοριτσιών στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια. Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο: «Η Ιερά Σύνοδος εκτιμήσασα τα νυν δεδομένα εις τον χώρον της Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως (...) και επιθυμούσα όπως διαφυλάξη τον χαρακτήρα των εκπαιδευτικών αυτών μονάδων της Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως, ήτοι των Εκκλησιαστικών Γυμνασίων και Λυκείων, ως παραγωγικών σχολών της Ορθοδόξου Εκκλησίας εν Ελλάδι, έκρινεν ότι η εγγραφή μαθητριών εις τα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Λύκειααφ΄ ενός μεν αντίκειται εις τον παραγωγικόν των χαρακτήρα, αφ΄ ετέρου δε θα προκαλέση τοσαύτα και τοιαύτα προβλήματα, ώστε θα καταστή προβληματική η λειτουργία των, και ομοφώνως ήχθη εις την απόφασιν περί μη εγγραφής μαθητριών εις την Δευτεροβάθμιον Εκκλησιαστικήν Εκπαίδευσιν».

Εντύπωση συνεχίζει να προκαλεί η στάση του υπουργείου Παιδείας, το οποίο αν και είχε στείλει εγκύκλιο για την εισαγωγή των κοριτσιών στην εκκλησιαστική Παιδεία, μετά από την παρέμβαση της Ιεράς Συνόδου «τράπηκε σε άτακτη φυγή» ανακοινώνοντας ότι η εγγραφή των κοριτσιών θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη του μητροπολίτη στην περιοχή του οποίου υπάρχουν εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια.

Και διερωτόμαστε... ποιος μητροπολίτης θα ήθελε να έρθει σε ρήξη με την Ιερά Σύνοδο;