ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ , Οργανικός Νόμος 3/07, της 22ας Μαρτίου
ΦΕΚ 23 Μαρτίου 2007, τεύχος 71
Οργανική Νομοθεσία για την ουσιαστική ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών
Η νομοθεσία λόγω του μεγέθους της χωρίστηκε σε , βρίσκεστε στο 4 μέρος
ΤΙΤΛΟΣ V
Η αρχή της ισότητας στη δημόσια απασχόληση.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ I
Κριτήρια δράσης των Δημόσιων Αρχών
Άρθρο 51. Κριτήρια δράσης των δημόσιων αρχών.
Οι Δημόσιες Αρχές στα πλαίσια των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων τες και κατ εφαρμογή της αρχής της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών οφείλουν τα παρακάτω:
α) Να απομακρύνουν τα εμπόδια που οδηγούν σε διακρίσεις κάθε μορφής με στόχο τη δημιουργία συνθηκών πραγματικής ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών κατά την πρόσβαση στη δημόσια απασχόληση και την επαγγελματική εξέλιξη.
β) Να διευκολύνουν τη συμφιλίωση της εργασίας με την προσωπική και οικογενειακή ζωή με τρόπο που να προάγει την επαγγελματική εξέλιξη.
γ) Να προωθούν την κατάρτιση σε όρους ισότητας κατά την πρόσβαση στην απασχόληση αλλά και κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής σταδιοδρομίας.
δ) Να προωθούν την ισόρροπη παρουσία των γυναικών και των ανδρών στα όργανα επιλογής και αξιολόγησης.
ε) Να θεσπίζουν αποτελεσματικά μέτρα προστασίας έναντι της σεξουαλικής παρενόχλησης και της παρενόχλησης λόγω φύλου.
στ) Να θεσπίζουν αποτελεσματικά μέτρα για την εξάλειψη όλων των άμεσων και έμμεσων μισθολογικών διακρίσεων λόγω φύλου.
ζ) Να αξιολογούν σε τακτά χρονικά διαστήματα την ουσιαστική εφαρμογή της αρχής της ισότητας στους αντίστοιχους τομείς αρμοδιότητάς τες.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ II
Η αρχή της ισόρροπης παρουσίας στην Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και στους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Άρθρο 52. Τακτικά μέλη των διευθυντικών οργάνων.
Η Κυβέρνηση θα εφαρμόζει την αρχή της ισόρροπης παρουσίας γυναικών και ανδρών κατά το διορισμό των τακτικών μελών των διευθυντικών οργάνων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης και των οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Άρθρο 53. Όργανα επιλογής και Επιτροπές Αξιολόγησης.
Οι επιτροπές αξιολόγησης και τα όργανα επιλογής προσωπικού της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα τηρούν την αρχή της ισόρροπης παρουσίας γυναικών και ανδρών με εξαίρεση βάσιμους και αντικειμενικούς λόγους δεόντως αιτιολογημένους.
Επίσης, οι εκπρόσωποι της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης και των οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα στις επιτροπές αξιολόγησης προσόντων για την κάλυψη θέσεων εργασίας, τηρούν την αρχή της ισόρροπης παρουσίας και των δύο φύλων.
Άρθρο 54. Διορισμός των εκπροσώπων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης
Η Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και οι οργανισμοί του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ορίζουν τις-τους εκπροσώπους της-τους στα συλλογικά όργανα, στις εθνικές ή διεθνείς επιτροπές εμπειρογνωμονισών-ων και στις συμβουλευτικές επιτροπές σύμφωνα με την αρχή της ισόρροπης παρουσίας γυναικών και ανδρών με εξαίρεση βάσιμους και αντικειμενικούς λόγους δεόντως αιτιολογημένους.
Επίσης, η Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και οι οργανισμοί του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατά τους διορισμούς στα διοικητικά συμβούλια των επιχειρήσεων που συμμετέχουν, τηρούν την αρχή της ισόρροπης παρουσίας γυναικών και ανδρών.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ III
Μέτρα ισότητας στην απασχόληση στην Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και στους δημόσιους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Άρθρο 55. Έκθεση του αντίκτυπου στο φύλο κατά τις δοκιμασίες επιλογής για την πρόσβαση στη δημόσια απασχόληση.
Η έγκριση της προκήρυξης της δοκιμασίας επιλογής για την πρόσβαση στη δημόσια απασχόληση, πρέπει να συνοδεύεται από έκθεση του αντίκτυπου στο φύλο με εξαίρεση επείγουσες περιπτώσεις και πάντα με την επιφύλαξη της απαγόρευσης των διακρίσεων λόγω φύλου.
Άρθρο 56. Άδειες, παροχές για την προστασία της μητρότητας και συμφιλίωση της εργασίας με την προσωπική και οικογενειακή ζωή.
Με την επιφύλαξη των βελτιώσεων που μπορεί να προέλθουν από συμφωνίες που υπογράφονται μεταξύ της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης η των οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των εκπροσώπων του προσωπικού στην υπηρεσία της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης, η εφαρμοστέα νομοθεσία για το προσωπικό αυτό θεσπίζει το καθεστώς των αδειών, του μειωμένου ωραρίου, της απουσίας από την εργασία και των άλλων παροχών με στόχο την προστασία της μητρότητας και την προώθηση της συμφιλίωσης της εργασίας με την προσωπική και οικογενειακή ζωή. Για τον ίδιο σκοπό αναγνωρίζεται και η άδεια πατρότητας σύμφωνα με τους όρους που προβλέπει η προαναφερόμενη νομοθεσία.
Άρθρο 57. Συμφιλίωση της εργασίας με την προσωπική και οικογενειακή ζωή και κάλυψη θέσεων εργασίας.
Στις βάσεις των διαγωνισμών για την κάλυψη των θέσεων εργασίας, λαμβάνεται υπόψη για το σκοπό της αξιολόγησης της προϋπηρεσίας και των αντίστοιχων μορίων, ο χρόνος κατά τον οποίο οι υποψήφιες-οι παρέμειναν σε μία από τις καταστάσεις που αναφέρονται στο προηγούμενο άρθρο.
Άρθρο 58. Άδεια λόγω κινδύνου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της γαλουχίας.
Όταν οι συνθήκες της εργασίας μιας δημοσίας υπαλλήλου που υπάγεται στο καθεστώς ασφάλισης των δημοσίων υπαλλήλων, ενδέχεται να επιδράσουν αρνητικά στην υγεία τη δική της ή του παιδιού της, είναι δυνατόν να της χορηγηθεί άδεια λόγω κινδύνου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στην εφαρμοστέα νομοθεσία. Στις περιπτώσεις αυτές, εξασφαλίζονται στο ακέραιο τα οικονομικά δικαιώματα της υπαλλήλου σε όλη τη διάρκεια της άδειας σύμφωνα με τις διατάξεις της επιμέρους νομοθεσίας.
Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζονται και κατά τη διάρκεια της περιόδου του μητρικού θηλασμού.
Άρθρο 59. Ετήσια άδεια.
Με την επιφύλαξη των βελτιώσεων που είναι δυνατόν να προκύψουν από τις συμφωνίες που υπογράφει η Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και οι οργανισμοί του ευρύτερου δημόσιου τομέα με τις-τους εκπροσώπους των γυναικών και ανδρών εργαζομένων στην υπηρεσία της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης, όταν η κανονική άδεια συμπίπτει χρονικά με προσωρινή αναπηρία λόγω εγκυμοσύνης, τοκετού ή μητρικού θηλασμού ή με την άδεια μητρότητας ή την παράτασή της λόγω θηλασμού, η δημόσια υπάλληλος δικαιούται να λάβει την κανονική της άδεια σε μια άλλη ημερομηνία ακόμα και αν έχει επέλθει το έτος στο οποίο αναλογεί.
Το ίδιο δικαίωμα παρέχεται και σε όσους βρίσκονται σε άδεια πατρότητας.
Άρθρο 60. Θετικές δράσεις κατά τις δραστηριότητες κατάρτισης.
1. Με στόχο την επικαιροποίηση των γνώσεων γυναικών και ανδρών δημοσίων υπαλλήλων κατά την προκήρυξη θέσεων για τη συμμετοχή σε σεμινάρια κατάρτισης, προτιμώνται για χρονικό διάστημα ενός έτους όσες-οι επέστρεψαν στην ενεργό υπηρεσία μετά από άδεια μητρότητας ή πατρότητας ή μετά από άδεια λόγω φροντίδας εξαρτώμενων ηλικιωμένων ατόμων ή ατόμων με αναπηρία.
2. Με στόχο την προώθηση της επαγγελματικής εξέλιξης των γυναικών δημοσίων υπαλλήλων και την πρόσβασή τες σε διευθυντικές θέσεις στην Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και στους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, κατά την προκήρυξη θέσεων για τα αντίστοιχα σεμινάρια κατάρτισης, τουλάχιστον το 40% των θέσεων της προκήρυξης θα καλύπτεται από γυναίκες που πληρούν τις θεσπιζόμενες προϋποθέσεις.
Άρθρο 61. Κατάρτιση για την ισότητα.
1. Όλοι οι διαγωνισμοί για την πρόσβαση στη δημόσια απασχόληση στην Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και στους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, περιλαμβάνουν τη μελέτη και την εφαρμογή της αρχής της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών στις διάφορες βαθμίδες της δημόσιας διοίκησης.
2. Η Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και οι οργανισμοί του ευρύτερου δημόσιου τομές οργανώνουν σεμινάρια κατάρτισης που απευθύνονται στο σύνολο του προσωπικού σχετικά με την ίση μεταχείριση, τις ίσες ευκαιρίες μεταξύ γυναικών και ανδρών και την πρόληψη της βίας λόγω φύλου.
Άρθρο 62. Πρωτόκολλο δράσης έναντι της σεξουαλικής παρενόχλησης και της παρενόχλησης λόγω φύλου.
Για την πρόληψη της σεξουαλικής παρενόχλησης και της παρενόχλησης λόγω φύλου, οι δημόσιες αρχές διαπραγματεύονται με τις νόμιμες-ους εκπροσώπους των γυναικών και ανδρών εργαζομένων, πρωτόκολλο δράσης που θα περιλαμβάνει κατ' ελάχιστο τις ακόλουθες αρχές:
α) Τη δέσμευση της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης και των οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα για την πρόληψη και τη μη ανοχή της σεξουαλικής παρενόχλησης και της παρενόχλησης λόγω φύλου.
β) Την ενημέρωση όλων των εργαζομένων για το καθήκον του σεβασμού της αξιοπρέπειας και της ιδιωτικής ζωής των προσώπων καθώς και της ίσης μεταχείρισης μεταξύ γυναικών και ανδρών.
γ) Τη διαδικασία αντιμετώπισης των καταγγελιών για περιστατικά που θα μπορούσαν να αποτελούν σεξουαλική παρενόχληση ή παρενόχληση λόγω φύλου με την επιφύλαξη των θεσπιζόμενων στις διατάξεις του πειθαρχικού καθεστώτος.
γ) Τον προσδιορισμό των υπευθύνων για να έρχονται σε επαφή με όσες-ους υποβάλλουν καταγγελίες ή αγωγές.
Άρθρο 63. Αξιολόγηση της ισότητας στη δημόσια απασχόληση.
Όλα τα υπουργεία και οι δημόσιοι οργανισμοί υποβάλλουν τουλάχιστον μια φορά το χρόνο στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και στο Υπουργείο Δημόσιας Διοίκησης, πληροφορίες σχετικά με την ουσιαστική εφαρμογή της αρχής της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών αναφέροντας συγκεκριμένα με ταξινόμηση ανά φύλο, τα στοιχεία που αφορούν την κατανομή και τις κατηγορίες του προσωπικού, τα επιδόματα θέσεως και το μέσο όρο του επιπέδου των μισθών.
Άρθρο 64. Σχέδιο για την Ισότητα στην Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και στους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Στην αρχή της θητείας της, η κυβέρνηση εγκρίνει ένα Σχέδιο για την Ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών στην Κεντρική Δημόσια Διοίκηση και στους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Στο Σχέδιο αυτό θεσπίζονται οι ευκταίοι στόχοι για την προώθηση της ίσης μεταχείρισης και των ίσων ευκαιριών στη δημόσια απασχόληση καθώς και οι στρατηγικές και τα μέσα που πρέπει να ληφθούν για την επίτευξή τους. Το Σχέδιο αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης και συμφωνίας όπου συντρέχει περίπτωση, με τις νόμιμες-ους εκπροσώπους των δημόσιων υπαλλήλων σύμφωνα με τα οριζόμενα από τη νομοθεσία για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις στη Δημόσια Διοίκηση, ενώ η εφαρμογή του αξιολογείται κάθε χρόνο από το Υπουργικό Συμβούλιο.