1 Σεπ 2012

Σεξουαλικές μειονότητες στην Λαϊκή Δημοκρατία της Πολωνίας, Krzysztof Tomasik


Οι λεσβίες κατά τον Ψυχρό Πόλεμο στη Πολωνία: νέο βιβλίο ανοίγει την κομμουνιστική ντουλάπα

Ένα νέο βιβλίο τονίζει ότι σε γενικές γραμμές, η λεσβιακότητα αντιμετωπιζόταν ως εάν να μην υπήρχε από τις κομμουνιστικές αρχές της Πολωνίας

Το βιβλίο του Krzysztof Tomasik, Gejerel: Mniejszości seksualne w PRL (GRL: Σεξουαλικές μειονότητες στην Λαϊκή Δημοκρατία της Πολωνίας), είναι μία από τις πρώτες σε βάθος μελέτες για το θέμα.

Ο Tomasik σημειώνει ότι η λεσβιακότητα σπάνια αναφερόταν δημόσια από τις κομμουνιστικές αρχές, και, αν ναι, κατά προτίμηση ήταν στο πλαίσιο της "παρακμιακής" Δύσης.
Τεχνικά, η λεσβιακότητα δεν ήταν από μόνη της ένα έγκλημα στην κομμουνιστική Πολωνία, κατά προτίμηση στο πλαίσιο της προπολεμικής νομοθεσίας του 1932.

Ωστόσο, ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι σε δικαστικές υποθέσεις, όπου η εναγόμενη ή ενάγουσα αποκαλυπτόταν πως ήταν λεσβία, αυτή η πληροφορία πάντα λειτούργησε εναντίον της, ανεξάρτητα από την κατηγορία.
Η λεσβιακότητα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου απεικονίζεται από τον συγγραφέα ως ένα πολύ υπόγειο φαινόμενο. Παρ 'όλα αυτά, η κοινωνία την γνώριζε, και υπήρξαν περιστασιακά λεσβιακές καρικατούρες στις ταινίες.

"Η ιδέα ήταν να γελούν με αυτό, καθώς αυτός είναι ο τρόπος που αντιμετωπίστηκαν οι ταινίες, άλλως να το αγνοήσουν", θεωρεί ο Lgbtiq ακτιβιστής Wojciech Szot σε μια συζήτηση σχετικά με το βιβλίο στο πολωνικό ραδιόφωνο.

Ωστόσο, υπήρξαν μυστικές ενέργειες της αστυνομίας κατά των Lbtiq, κυρίως η “Δράση Υάκινθος", η οποία ξεκίνησε το 1985.

Η εθνική επιχείρηση δράσης διατάχθηκε από τον υπουργό Εσωτερικών Czeslaw Kiszczak, με χιλιάδες Lbtiq να κρατούνται και να ανακρίνονται σε όλη τη χώρα.
Μια εκτεταμένη βάση δεδομένων δημιουργήθηκε. Ωστόσο, τα ακριβή κίνητρα του καθεστώτος παραμένουν ασαφή. Η δράση έλαβε χώρα κυρίως όταν η φοβία για το AIDS ήταν σαρωτική σε όλη τη Δύση, και οι Lbtiq γενικά αλλά κυρίως οι γκέι θεωρήθηκαν ομάδες υψηλού κινδύνου προσβολής από την ασθένεια εκείνη την εποχή.

Από την άλλη πλευρά, έχει υποστηριχθεί ότι το υλικό ήταν μια πλούσια πηγή εκβιασμού, όπως έχει συχνά αναφερθεί σχετικά με τις περιπτώσεις κάποιων ιερέων που ωθήθηκαν να γίνουν πληροφοριοδότες.
Στο βιβλίο ο Tomasik υπογραμμίζει επίσης μερικές από τις πρώτες εκκλήσεις για αποδοχή της λεσβιακότητας.

Ανάμεσα σε αυτά τα άρθρα είναι το "Bitter Purple" της Barbara Pietkiewicz, το οποίο δημοσιεύθηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα Polityka κατά τη διάρκεια της ώθησης της Αλληλεγγύης Συνδικάτων για τα πολιτικά δικαιώματα το 1981, καθώς και του Krzysztof Darski "Είμαστε διαφορετικές-οί», το οποίο δημοσιεύθηκε αρχικά με ψευδώνυμο.

Υπήρχαν μερικά παραδείγματα σχετικής ανοχής, εντός του ανατολικού μπλοκ, των πολωνικών κομμουνιστικών αρχών για καλλιτεχνικά έργα με λεσβιακό θέμα, ωστόσο.


Την είδηση την βρήκαμε στις 20.8.12 και την μεταφράσαμε από την thenews.pl στην http://www.thenews.pl/1/11/Artykul/109678,Gays-in-Cold-War-Poland-new-book-opens-communist-closet