Επιλογή έκτρωσης με βάση το φύλο του εμβρύου και η βία κατά των γυναικών: Παγκόσμιες προκλήσεις
Το ξέσπασμα της αγωνίας και διαμαρτυρίας στο βάναυσο βιασμό και της δολοφονίας της νεαρής γυναίκας στο Δελχί έχει προκαλέσει προβληματισμό σχετικά με τις διάφορες εκδηλώσεις μισογυνίας που είναι βαθιά ριζωμένες στην Ινδία - και από την οποία άλλες κουλτούρες, συμπεριλαμβανομένης και της δικής μας, πολύ απέχουν από το να αντιστέκονται. Μεταξύ των σημείων που συνδέονται με τη βία κατά των γυναικών είναι η πολύ διαδεδομένη πρακτική της επιλογής έκτρωσης με βάση το φύλο του εμβρύου.
Η κα. Shalini Nataraj, διευθύντρια δικηγόρος και συνεργάτιδα του Παγκόσμιου Ταμείου Γυναικών, αναφέρει την επιλογή έκτρωσης με βάση το φύλο του εμβρύου τόσο στα σχόλιά της στο φόρουμ KQED όσο και σε άρθρο της στην San Francisco Chronicle. Η κα. Nataraj αποκαλεί την επιλογή έκτρωσης με βάση το φύλο του εμβρύου ως μια πτυχή του "αυξανόμενου κύματος των εγκλημάτων που διαπράττονται σε βάρος των γυναικών" και τη βάζει τόσο στο πλαίσιο "των κοινωνικών και πολιτιστικών προτύπων που επιτρέπουν και κάνουν κοινότυπο τον βιασμό σε παγκόσμιο επίπεδο" όσο και των οργανώσεων των γυναικών που μάχονται αυτές τις συνθήκες.
Η κα. Mira Kamdar, συγγράφισα του έργου Πλανήτης Ινδία: Η Στροβιλώδης Άνοδος της Μεγαλύτερης Δημοκρατίας και το Μέλλον του Κόσμου Μας (2008), θέτει επίσης την επιλογή έκτρωσης με βάση το φύλο του εμβρύου, το να προτιμάται δηλαδή να επιβιώσει το ανδρικό έμβρυο και το "αυξανόμενο χάσμα μεταξύ γυναικών και ανδρών" στην Ινδία ως μέρος του "βαθέως πολιτισμού μισογυνίας" στο άρθρο της στην εφημερίδα The Atlantic. Έτσι η κα. Nataraj, θέτει το θέμα της αναγνώρισης – γνώσης ότι η βία κατά των γυναικών δεν περιορίζεται στην Ινδία. Στο Πλανήτης Ινδία, παρέχει το πρόσθετο πλαίσιο και την απόχρωση για την κρίση επιλογής έκτρωσης με βάση το φύλο του εμβρύου, εξηγώντας ότι αντί να εξαφανίζεται βαθμιδόν με τον εκσυγχρονισμό και την βελτίωση της οικονομικής κατάστασης, όπως πολλές θεωρούν, στην πραγματικότητα επιδεινώνεται:
* Ένα από τα πιο αρνητικά αποτελέσματα της αύξησης της ευημερίας στην Ινδία είναι η αύξηση των αμβλώσεων όταν το έμβρυο ανήκει στο γυναικείο φύλο, η οποία ασκείται πολύ πιο συχνά από την πλούσια ή επίδοξη μεσαία τάξη από ό, τι από τη φτωχή τάξη. Οι Ινδοί θέλουν να βελτιώσουν τις οικονομικές προοπτικές τους. Βλέπουν ως ένα σίγουρο τρόπο για να γίνει αυτό: να μην έχουν μια κόρη και το βάρος της που είναι μια μεγάλη προίκα ...
* Μια κοινωνία με ασύμμετρη αναλογία των δύο φύλων, εκατομμύρια των οποίων μετακινούνται, καθώς μεταναστεύουν από τόπο σε τόπο σε αναζήτηση των προς το ζην, και μια καταφανής υποτίμηση των γυναικών είναι φυσικά μια κοινωνία επιρρεπής στη βία κατά των γυναικών σε όλες τις μορφές της.
Η κα. Kamdar σημειώνει επίσης τις νέες αναπαραγωγικές τεχνολογίες, οι περισσότερες από αυτές αναπτύχθηκαν στις Ην. Πολιτείες, που επιδεινώνουν το πρόβλημα της επιλογής του φύλου του εμβρύου. "Πραγματικά ύπουλη", γράφει, "είναι η πρακτική επιλεκτική διαλογή σπέρματος με βάση το φύλο ακολουθούμενη από τεχνητή γονιμοποίηση. Αυτή η τεχνική είναι δύσκολο να εντοπιστεί".
Ένα άλλο σχόλιο, αυτό της εκπαιδευτικού προσχολικής ηλικίας του Harvard College και αρθρογράφισας στην εφημερίδα Times, κα. Erika Christakis, είναι η ωμή επικεφαλίδα, "Βιασμός στην Ινδία: Το αποτέλεσμα της επιλογής του φύλου του εμβρύου". Στο ευρύ άρθρο της, η κα. Έρικα Χριστάκη εστιάζει
λιγότερο στην ευρέως κοινωνική, πολιτική
και πολιτιστική δυναμική που συνεπάγεται
την επιλογή φύλου του εμβρύου, δίνοντας
έμφαση στις «θεμελειώδεις δημογραφικές
δυνάμεις» και «στο πρόβλημα των "χαμένων"
κοριτσιών» ως θέμα της διεθνούς
ασφάλειας". Αν και η ίδια παραδέχεται
την επιλογή την φύλου του εμβρύου σε
χώρες όπως η Αλβανία, η Αρμενία και η
Γεωργία, καθώς και στην Ινδία και στην
Κίνα, η ίδια δεν αναφέρει ούτε την επιλογή
φύλου του εμβρύου - ή το θέμα της βίας
κατά των γυναικών - ως προβλήματα στη
Βόρεια Αμερική ή στη Δυτική Ευρώπη.
Ευτυχώς, η κα. Χριστάκη αναφέρει το απόσπασμα της κας. Mara Hvistendahl, από το βιβλίο Αφύσικη Επιλογή: Επιλογή Αγοριών Ενάντια στα Κορίτσια, καθώς και των συνεπειών της σε έναν κόσμο γεμάτο από άντρες (2011) παρέχει την πιο ολοκληρωμένη και προσιτή εκτίμηση στην μέχρι σήμερα επιλογή φύλου του εμβρύου, περιλαμβανομένων των ιδιαίτερα σημαντικών ρόλων που διαδραματίζουν οι δυτικές επιρροές και η δυτική τεχνολογία στην Ινδία και στην Κίνα, καθώς και οι υψηλής τεχνολογίας πρακτικές επιλογής του φύλου του εμβρύου, όπως η επιλογή σπέρματος και τα τέστ εμβρύων που ολοένα και περισσότερο υπάρχουν στην αγορά και προωθούνται στις Ην. Πολιτείες.
Ούτε η επιλογή φύλου, ούτε η βία κατά των γυναικών φαίνονται ακριβώς όμοιες ή ξεσπούν από την ίδια ακριβώς συνεπαγόμενη δυναμική σε διάφορα μέρη του κόσμου. Αλλά όσο σημαντικό με αυτό είναι να κατανοήσουμε τις διαφορές, είναι επίσης καίριας σημασίας να εξεταστεί το ενδεχόμενο - και να αντιμετωπιστεί - των ομοιοτήτων και της αλληλοσύνδεσης των επιρροών.
Την είδηση την βρήκαμε στις 10.1.12 και την μεταφράσαμε από την biopoliticaltimes γραμμένη από την Marcy Darnovsky στην http://www.biopoliticaltimes.org/article.php?id=6622