Πρώτο Ευρωπαϊκό Συμπόσιο, «Βία εναντίον των λεσβιών»
Τα αποτελέσματα του συμποσίου λόγω του μεγέθους τους χωρίστηκαν σε έξη συνολικά αναρτήσεις, βρίσκεστε στο Γ' μέρος για να βρεθείτε στο τέτερτο μέρος πατήστε εδώ.
Προσωπικές εμπειρίες
Η άποψη για την εμπειρία της βίας, ψυχολογικά επικαλύπτεται από στρατηγικές και υποβιβασμούς της εμπειρίας της βίας θεωρώντας πως έχει συνάφεια-σχέση με τον προσωπικό τρόπο ζωής, δεν έχει ταυτοχρόνως επαρκώς κατανοηθεί. Εντούτοις, διαφορές σε αυτό το επίπεδο έχουν ξεκάθαρα παρατηρηθεί μεταξύ λεσβιών και γκέι, οι οποίες είναι σημαντικές στην συνεργασία προγραμμάτων μη βίας, ώστε να προσεγγίζουν και τις λεσβίες. Τα ζητήματα που διατυπώνονται εδώ είναι επομένως βασισμένα αμφίδρομα στην συζήτηση των ερευνών που είναι διαθέσιμες σε μας και στις εμπειρίες της πολιτικής-πρακτικής εργασίας στο πεδίο του προγράμματος «Μη βία -Αντι βία».
Δημόσιος Χώρος
Η έννοια της βίας όπως εκφράζεται στην κοινωνία μέσω της εξουσίας.
Σε αντίθεση με τους άνδρες για τις γυναίκες η πιθανότητα απειλής της σεξουαλικής βίας είναι πάντα παρούσα. Εμπειρίες της βίας δεν περιορίζονται αποκλειστικά σε συγκεκριμένες τοποθεσίες, οι καθημερινές εμπειρίες μάς λένε πως οι λεσβίες και οι ετερό γυναίκες μπορεί πάντα και παντού να γίνουν θύματα σεξουαλικών επιθέσεων. Η βασική στάση που πηγάζει από την καθημερινή εμπειρία, γνώση επηρεάζει τις προσωπικές στρατηγικές πρόληψης (δηλαδή, οι συμπεριφορές η στάση που αναπτύσσουν οι γυναίκες για αποτροπή) της βίας και επίσης το πώς οι γυναίκες αντιμετωπίζουν την βία που βιώνουν. Αυτό ισχύει ήδη σε δραματικό βαθμό για τις λεσβίες καθώς αντιμετωπίζουν διπλή διάκριση.
Ξέρουν πως οι λεσβίες ή για εκείνες που εκλαμβάνονται ως λεσβίες εξ’ αιτίας της συμπεριφοράς, της εμφάνισης, είναι περισσότερο πιθανό να γίνουν θύματα σεξουαλικής βίας αλλά και ευρύτερης βίας. Ακόμη και όταν το κίνητρο των δραστών παραμένει αδιευκρίνιστο, εκλαμβάνεται ως ύβρις-προσβολή στην ταυτότητά τες ως λεσβίες και ως γυναίκες.
Σε τοποθεσίες που υπάρχει ευκαιριακό, πληρωμένο ή ανώνυμο σεξ οι πιθανότητες βίας μεγαλώνουν επειδή τα θύματα είναι πιο ευάλωτα. Δεν γνωρίζουν την δράστρια, «εκτίθενται» στην κοινωνία για το πληρωμένο ή ευκαιριακό σεξ και τέλος δεν έχουν στοιχεία για να το καταγγείλουν. Σε αυτή την περίπτωση δεν εκλαμβάνεται μόνο ως μια εμπειρία της εξουσίας της κοινωνίας αλλά ως ζήτημα αναμενόμενο-μοιραίο και ως προσωπική εμπειρία. Αντίθετα στις δυναμικές λεσβίες μια συνειδητή αποστασιοποίηση από τις πατριαρχικές αρχές όταν δημόσια εκ-δηλώνονται-αποκαλύπτονται-coming out δεν είναι σημαντική. Εξ’ αιτίας αυτού όταν οι δυναμικές λεσβίες γίνονται θύματα βίας μπορεί να οδηγήσει σε παρατεταμένες διαμάχες-συγκρούσεις με την δυναμική λεσβιακή ταυτότητα η οποία ακόμη επηρεάζεται από τις παραδεδεγμένες αντιλήψεις δυναμικής γυναικότητας.
Ψυχολογικά αποτελέσματα από την βίαιη εμπειρία:
Την βίαιη εμπειρία φαίνεται οι λεσβίες να την δέχονται ως επίθεση στην προσωπικότητά τες συνολικά, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά ψυχολογικά συμπτώματα όπως κατάθλιψη, αϋπνία και αβεβαιότητα. Στα μάτια της λεσβίας θύματος η αντίληψη του περιβάλλοντός της μπορεί ουσιωδώς να αλλάξει τη ζωή της με την αυθαίρετη βία μέρα με την μέρα. Σε ακραίες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απόλυτη άρνηση της σεξουαλικής ταυτότητας, σε χάσιμο του προσωπικού δικτύου επαφών και σε κοινωνική απομόνωση.
Εσωτερικευμένη λεσβοφοβία:
Η έλλειψη θετικών προτύπων για τις λεσβίες, η αίσθηση ντροπής και ενοχής ως αποτέλεσμα της δικής τες σεξουαλικής ταυτότητας και ως αποτέλεσμα λεσβοφοβίας μπορεί να αυξήσει την σοβαρότητα της βίαιης εμπειρίας. Σε εσωτερικές συγκρούσεις, η υπάρχουσα αρχικά θετική εικόνα της εαυτής μπορεί να βλαφθεί-ζημιωθεί ή να καταστραφεί.
Η δομή της ταυτότητας εξ’ αιτίας του πως μεγαλώνουν, η οικογενειακή κοινωνικοποίηση και η έλλειψη προτύπων έχει βρεθεί να προεκτείνεται κατά μεγάλο βαθμό σε ετερό πρότυπα. Η εικόνα της εαυτής είναι τελικά ακόμη πιο σημαντική, καθώς πρέπει να επιβάλλουν τις εαυτές τες κόντρα στο ετεροκεντρικό περιβάλλον ως εκ τούτου (υποσυνείδητα) κάνουν χρήση των απόψεων-θέσεων αυτού του προτύπου, (αυτονομία, αυτό-πεποίθηση, κατόρθωμα, κυριαρχία) γιατί αυτό το πρότυπο κυριαρχεί τέτοιων απειλητικών καταστάσεων. Το γεγονός ότι αυτός ο τύπος συμπεριφοράς απεικονίζει την εσωτερικευμένη λεσβοφοβία καθίσταται σαφές όταν οι λεσβίες γίνονται θύματα βίας, καθώς η θέση του θύματος έρχεται σε αντίθεση με την γυναικεία εικόνα την εικόνα ως δυνατή γυναίκα, η οποία εικόνα έχει αναμφισβήτητα αποτύχει στην απειλητική κατάσταση. Με αυτό τον τρόπο η δομή της λεσβιακής ταυτότητας και το μοντέλο-πρότυπο του ετερό ρόλου-προτύπου που εμπεριέχει επομένως τίθεται υπό αυστηρή εξέταση.
Η αντίληψη του γυναικείου προτύπου επηρεάζεται γενικά από το κατά πόσον η εμπειρία της βίας κοινωνικοποιείται και ενισχύεται μέσα στην οικογένεια. Κατά αυτό τον τρόπο η εικόνα του πανίσχυρου άνδρα και της αβοήθητης γυναίκας ισχυροποιείται, ριζώνει.
Νέα μοντέλα ρόλων-πρότυπα (αυτό της Αμαζόνας) το οποίο ίσως είχε αναπτυχθεί κατά την διάρκεια της ανάπτυξης της λεσβιακής ταυτότητας το πιθανότερο είναι ότι καταστρέφονται. Οι λεσβίες επιστρέφουν στα παραδοσιακά μοντέλα ρόλων-πρότυπα της αδύναμης και ανυπεράσπιστης γυναίκας.
Άρνηση ή και καταστολή της βίαιης εμπειρίας:
Η βία στη καθημερινότητα γίνεται συνήθως αντιληπτή μόνο στις απτές-ορατές μορφές της. Άλλες μορφές βίας (λεκτικές επιθέσεις, απειλές βίας,…) συχνά απωθούνται-καταστέλλονται ή τις αρνούνται. Μόνο αφού βιώσουν βίαιες επιθέσεις, μόνο τότε η θέση του θύματος δηλώνεται ως τέτοια δηλαδή ως θέση θύματος.
Επιθυμία για κανονικότητα:
Η διακαής επιθυμία για κανονικότητα είναι αποτέλεσμα πιθανής βίαιης εμπειρίας, ως ρύθμιση στις νόρμες-κανόνες-πρότυπα της κοινωνίας φαίνεται να προσφέρουν την κάλλιστη προστασία ενάντια στη βία.
Κατηγοριοποίηση-ταξινόμηση των δομών της βίας κατά των λεσβιών
Ετεροσεξισμός
Οι λεσβίες κατηγοριοποιούν-ταξινομούν τη βία ως μέρος του όλου πλαισίου των πατριαρχικών ετεροσεξουαλικών κοινωνικών δομών. Η βία είναι η διακήρυξη της εξουσίας η οποία δημιουργήθηκε για να συνθλίβει τις γυναίκες.
Η αναγνώριση της τοποθεσίας-σημειολογία του τόπου και ο κίνδυνος-απόδοση ευθύνης στο θύμα.
Το γεγονός της αναγνώρισης της τοποθεσίας-σημειολογία τόπου και του κινδύνου από μεριάς του θύματος προκαλεί απώθηση-κατάπνιξη άλλων μορφών κινδύνου. Η ευθύνη περνά στο θύμα. Η απαλλαγή των δραστών από το βάρος για την δική τους ευθύνη καθιστά το θύμα υπεύθυνο για τα όσα έχουν συμβεί: Γιατί πρέπει να είσαι τόσο ανοικτή για τον λεσβιασμό σου; Αυτή η αυτό-κατανομή ευθύνης ενισχύεται μέσω της λεσβοφοβίας η οποία είναι αγκιστρωμένη στη κοινωνία (η αστυνομία με το προληπτικό της έργο που εφαρμόζει, αποσκοπεί κατά των θυμάτων και όχι κατά των δραστών).
Βία στην βιολογική οικογένεια και στην επιλεγμένη οικογένεια.
Βιολογική οικογένεια
Απώθηση στο ασυνείδητο-καταστολή-άρνηση της οικογενειακής βίας:
Η εμπειρία της βίας μέσα στη βιολογική οικογένεια σημαίνει πολύ περισσότερα, ούτως ώστε μαζί με τη βία στο δημόσιο χώρο αποσπά τη βάση μιας σχέσης, την εμπιστοσύνη. Ως αποτέλεσμα της αποδυνάμωσης σε αυτή την κατάσταση, είναι τα ασύγκριτα υψηλά ενδεχόμενα για απώθηση στο ασυνείδητο-καταστολή-άρνηση (της βίας).
Λεσβίες
Σύμφωνα με τις έρευνες ένα στα τέσσερα κορίτσια έχει κακοποιηθεί σεξουαλικά κατά την διάρκεια της παιδικής της ηλικίας. Για τις λεσβίες η διαδικασία μπορεί να αρχίσει εξ’ αιτίας του μηχανισμού των πρότερων βιωμάτων σεξουαλικής βίας κατά την οποία παλιά μυστικά έρχονται στο φως ξανά (S.Volker 2000. Ένα ουσιώδες τμήμα-μέρος της δυναμικής της σεξουαλικής κακοποίησης αποτελείται από την δημιουργία ενός μυστικού. Πολλές ενήλικες και έφηβες, νέες λεσβίες κρατούν τα βιώματα της σεξουαλικής βίας μυστικά, κάποιες από αυτές για όλη τη ζωή τες. Ο λεσβιακός τρόπος ζωής μπορεί να σημαίνει-είναι ένα δεύτερο μυστικό. Κατά την διαδικασία της αποκάλυψης-εκ-δήλωσης coming-out ως λεσβία, (ένα μυστικό αποκαλύπτεται), το μυστικό που περιβάλλει την σεξουαλική κακοποίηση μπορεί να γίνει δηλητηριώδες-μολυσματικό.
Σε κορίτσια που έχουν κακοποιηθεί στην παιδική-εφηβική ηλικία το θετικό πρότυπο-μοντέλο του ρόλου έχει καταστραφεί σε τρυφερή ηλικία. Έχουν δει τις εαυτές τες ως αδύναμες και ανυπεράσπιστες σε σχέση με τους δράστες εκτός από την αίσθηση ντροπής ακολουθεί η σιωπή και η απώθηση-καταστολή των βίαιων εμπειριών τες. Επίσης πιστεύεται πως εξ’ αιτίας της σεξουαλικής βίας που δράστης είναι άνδρας οδηγήθηκαν στο να γίνουν λεσβίες. Όταν αποκαλύπτονται-εκ-δηλώνονται δημόσια-coming-out, βαθιά εδράζουσες εσωτερικές συγκρούσεις μπορούν να δημιουργηθούν επειδή ως θύματα θα βρεθούν για μια ακόμη φορά μπροστά από το γυναικείο ιδανικό-ιδεώδες ή η σεξουαλική τες ταυτότητα φαίνεται να συνδέεται με την βία. [Δηλ. Ως απόρροια της βίας.]
Erst Europäisches Symposium, Frankfurt Mai 2000 «Gewalt gegen Lesben»
Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend Und Europäsche Kommission
Το Πρώτο Ευρωπαϊκό Συμπόσιο με θέμα την «Βία εναντίον των λεσβιών» που πραγματοποιήθηκε στηνΦρανκφούρτη 2000 με την υποστήριξη του γερμανικού Υπουργείου της Οικογένειας, Ηλικιωμένων, Γυναικών και Εφήβων-Νέων καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το θεωρήσαμε εξαιρετικά σημαντικό και το μεταφράσαμε. Ευαγγελία Βλάμη
Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend Und Europäsche Kommission
Το Πρώτο Ευρωπαϊκό Συμπόσιο με θέμα την «Βία εναντίον των λεσβιών» που πραγματοποιήθηκε στηνΦρανκφούρτη 2000 με την υποστήριξη του γερμανικού Υπουργείου της Οικογένειας, Ηλικιωμένων, Γυναικών και Εφήβων-Νέων καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το θεωρήσαμε εξαιρετικά σημαντικό και το μεταφράσαμε. Ευαγγελία Βλάμη