Ποια είναι η σχέση μεταξύ του ισλαμικού νόμου και των δικαιωμάτων των γυναικών;
Μήπως Σαρία δικαιολογεί τη βία κατά των γυναικών ... ή εγγυάται την προστασία τις; Μιλώντας σε ένα ικανό ακροατήριο στο γραφείο της PILnet στη Νέα Υόρκη στις 22 Μαρτίου, τέσσερα μέλη της PILnet όλες μουσουλμάνες γυναίκες με βαθιά γνώση του ισλαμικού νόμου, απήυθυναν αυτές και άλλες ερωτήσεις καθώς περιγράφεται το νομικό καθεστώς και η καθημερινή πραγματικότητα των γυναικών στις χώρες καταγωγής τις, την Ινδονησία, την Ιορδανία, την Νιγηρία, και την Παλαιστίνη.
Κάθε
μία από τα Μέλη περιέγραψαν πως οι
θρησκευτικοί νόμοι που επιβάλλουν τους
μουσουλμανικούς κώδικες ένδυσης,
στερούν από τις γυναίκες τα κληρονομικά
τις δικαιώματα, αρνούνται την ύπαρξη
του συζυγικού βιασμού ως έγκλημα, και
επιτρέπουν ιδιαίτερα επιεικείς ποινές
για τους δράστες των εγκλημάτων τιμής,
μεταξύ πολλών άλλων περικόπτουν τα
δικαιώματα των γυναικών. Αλλά όλες
συμφώνησαν ότι το Ισλάμ δεν μπορεί
δικαίως να θεωρηθεί ως η πηγή του
προβλήματος.
Υπάρχει μεγάλη παρανόηση σχετικά με το Ισλάμ ", δήλωσε η Hala Deeb της Ένωσης Γυναικών της Ιορδανίας. "Ως μουσουλμάνα, πιστεύω ότι το Ισλάμ απελευθερώνει αμφότερα τις γυναίκες και τους άνδρες".
Κάθε
μία από τα Μέλη τόνισε ότι δεν υπάρχει
έγκυρη και επίσημη άρθρωση της μουσουλμανικής
πίστης και πως έχουν αναπτυχθεί
προβληματικοί νόμοι από τις συγκεκριμένες
ερμηνείες της Σαρία. Όπως η Siti Aminah του
Κέντρου Νομικής Πηγής της Ινδονησίας
επεσήμανε, "ο ισλαμικός νόμος βασίζεται
στην ερμηνεία και υπάρχουν πολλά είδη
του Ισλάμ. Ο Ισλαμικός νόμο στην Ινδονησία,
για παράδειγμα, έχει σε μεγάλο βαθμό
επηρεασθεί από το εθιμικό δίκαιο μας"
- μια παρατήρηση και άλλες επανέλαβαν
για τις δικές τις χώρες.
Σε
πολλές περιπτώσεις, οι ομιλήτριες
συμφώνησαν πως, ο ισλαμικός νόμος δεν
είναι πηγή της ανισότητας, αλλά μάλλον
ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται
ιδιαίτερα για την επιβολή ρόλων που
καθορίζονται για τις γυναίκες. "Η
πλειοψηφία των ανθρώπων που είναι
παραδοσιακές-οι στις απόψεις τις για
τα δικαιώματα των γυναικών, πιστεύουν
ότι η πρωταρχική υποχρέωσή τις είναι
να προσφέρουν τις υπηρεσίες τις στις
οικογένειες τις", δήλωσε η Rawan Mohammed
της Παλαιστινιακής Μη-Κυβερνητικής
Οργάνωσης κατά της Ενδοοικογενειακής
Βίας εις βάρος των Γυναικών (Al Muntada).
Όμως,
ανεξάρτητα από τις ρίζες της βίας και
των διακρίσεων εις βάρος των γυναικών,
οι συνθήκες εξακολουθούν να υφίστανται.
Στη Νιγηρία, "από το ποινικό δίκαιο
είναι νόμιμο να κτυπάς την σύζυγό σου
εφ 'όσον δεν θα τις προκαλέσεις σοβαρές
σωματικές βλάβες", δήλωσε η Idayat
Hassan του
Κέντρου Δημοκρατίας και Ανάπτυξης, στη
Δυτική Αφρική.
"Η σωματική βία είναι
κάτι που η καθεμία-νας μπορεί να δει και να
αναγνωρίσει ως βία, αλλά την κοινωνική
και την οικονομική βία είναι πιο δύσκολο
να κάνουμε τις άλλες-ους να τις
αναγνωρίσουν", δήλωσε η Deeb, τονίζοντας
το σημείο πως ο αγώνας για την υπεράσπιση
των δικαιωμάτων των γυναικών ξεκινά νικώντας αυτή την κρίσιμη αναγνώριση.
Η Hassan συμφώνησε, σημειώνοντας τους
πολυάριθμους τρόπους με τους οποίους
ο νόμος στερεί από τις γυναίκες της
Νιγηρίας τα πλήρη δικαιώματα κληρονομιάς
και τα αστικά δικαιώματα.
Η
μεσημεριανή εκδήλωση, με τίτλο “Βία,
Γυναίκες και Ισλαμικός Νόμος: Ερμηνεία
του ισλαμικού νόμου και η προστασία των
γυναικών”, συγκέντρωσε εκπροσώπους
των ΜΚΟ και ιδιώτισες δικηγορίνες-ους.
Την είδηση την βρήκαμε στις 4.5.12 και την μεταφράσαμε από την
Global Network for Public Interest Low στην http://pilnet.org/events/155-untangling-islamic-law-and-womenrs-rights.html#.UHpjr0mvPos.facebook