5 Φεβ 2009

Προτάσεις ποινικοποίησης ΙΜΔΑ

Το ΙΔΡΥΜΑ ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ (ΙΜΔΑ) προτείνει:
Σχέδιο νέας διάταξης στον Ποινικό Κώδικα

Μετά το άρθρο 189 του Π.Κ, όπως ισχύει, προστίθεται άρθρο το οποίο λαμβάνει τον αριθμό 189 Α και έχει ως εξής :
Άρθρο 189 Α
"Συμμετοχή σε δημόσια συνάθροιση με απόκρυψη του προσώπου"
1. Όποια-ος μετέχει ή εμφανίζεται σε δημόσια συνάθροιση με καλυμμένο το πρόσωπο ή διαμορφωμένο κατά τρόπο που να μη διακρίνονται τα χαρακτηριστικά και συνεπώς η ταυτότητά της-του, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δυο μηνών μέχρι ενός έτους.
2. Σε περίπτωση που το άτομο που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο συνδέεται με σχέση υπαλλήλου ή αξιωματούχου με τον ευρύτερο δημόσιο τομέα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών.
3. Αν το άτομο που αναφέρεται στις προηγούμενες παραγράφους διαπράξει εγκληματικές πράξεις κατά του προσώπου ή περιουσιακών στοιχείων τρίτων, τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 94 ΠΚ παρ. 1 με τις ποινές των σχετικών διατάξεων του ΠΚ για τα διαπραχθέντα αδικήματα κατά συρροή με τις ποινές των παραγράφων 1 ή 2 του παρόντος άρθρου.
4. Μετατροπή της περιοριστικής της ελευθερίας ποινής σε χρηματική κατά το άρθρο 82 ΠΚ δεν επιτρέπεται.

Αιτιολογική Έκθεση
Η είσοδος ή εισβολή "κουκουλοφόρων" ή προσώπων που κρύβουν ή αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους ώστε να μην αναγνωρίζονται σε δημόσιες εκδηλώσεις ή συναθροίσεις διαφόρων ειδών (διαδηλώσεις, πορείες κλ.) ή απλώς σε δημόσιους χώρους με πολυάριθμους συγκεντρωμένους ανθρώπους (π.χ, θέατρα, αίθουσες ομιλιών ή συναυλιών, πλατείες με καφενεία, μπαρ κλ). κατά κανόνα ακολουθείται από προσβολή δικαιωμάτων του ανθρώπου (ΔΑ) και συγκεκριμένα : του δικαιώματος των πολιτισών-ων να συνέρχονται ελεύθερα και ειρηνικά (ά. 11 Σ), να εκφράζονται ελεύθερα (ά. 14 Σ), των δικαιωμάτων στην υγεία, σωματική και ψυχική, και στη σωματική ακεραιότητα (ά. 7§2 Σ και 16ο Κεφάλαιο ΠΚ), του δικαιώματος στην περιουσία (ά. 17 Σ και ά. 1 του 1ου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου ΕΣΔΑ και μερικά εγκλήματα του 23ου Κεφαλαίου του ΠΚ), στην αξιοπρέπεια (ά. 2§1 Σ και 7§2 Σ) και στη ζωή (ά. 2 ΕΣΔΑ και 15ο Κεφάλαιο ΠΚ).
Σημειωτέον ότι σύμφωνα με πάγια νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η ελευθερία του συνέρχεσθαι συνεπάγεται όχι μόνο την αρνητική υποχρέωση αποχής από παρεμποδιστικά μέτρα εκ μέρους του Κράτους, αλλά και τη θετική υποχρέωση του Κράτους να προστατεύει τις πολίτισες-ες από ταραχοποιά στοιχεία τα οποία επιχειρούν με οποιοδήποτε τρόπο να δημιουργήσουν έκτροπα ή να παρακωλύσουν την ομαλή διεξαγωγή της εκδήλωσης ή άλλων αναλόγων περιπτώσεων ή απολύτως την διεξαγωγή τους (βλ. απόφαση ΕΔΔΑ, Plattform "Ärzte für das Leben", 21 Ιουνίου 1988, Σειρά Α, αρ. 139, παρ. 32). Η απαγόρευση εισβολής κουκουλοφόρων αποτελεί αναγκαίο προληπτικό μέτρο για την πραγματοποίηση αυτής της κρατικής υποχρέωσης, η οποία επιβάλλεται μάλιστα γενικότερα από το ά. 5 της ΕΣΔΑ.
Οι υλικές ζημιές ιδίως εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και καταστημάτων, με εμπρησμούς, σπασίματα κλπ. κατέστησαν σοβαρότατο και καθόλου σπάνιο πρόβλημα και η πρόληψή τους επείγον καθήκον του κράτους.
Επιπροσθέτως εθνικοί λόγοι συντρέχουν για την επείγουσα ανάσχεση του φαινομένου, διότι τα από τις-τους "κουκουλοφόρους" δημιουργούμενα έκτροπα χρησιμοποιούνται από τις-τους εχθρούς της χώρας μας ως επιχειρήματα αποδεικτικά της ύπαρξης τρομοκρατίας στην Ελλάδα ή για απόσπαση της προσοχής των πολιτισών-ων από σοβαρότατα εθνικά θέματα.
Επί πλέον στην πράξη η δίωξη των "κουκουλοφόρων" μετά τις βιαιοπραγίες καταλήγει στη μη τιμώρηση των πραγματικών ενόχων ή στην ενοχοποίηση όχι σπάνια υποτιθεμένων δραστριών-ων αλλά πράγματι αθώων, εν μέρει και λόγω δυσχέρειας ταύτισης της δράστριας, του δράστη που κρύβει το πρόσωπό της-του. Εξ άλλου η διαδικασία του αυτοφώρου για πολλούς λόγους, πέραν της γνωστής υπερφόρτωσης των δικαστηρίων, είναι σε αυτές τις περιπτώσεις ιδιαίτερα ενδεδειγμένη.
Γι' αυτό θεωρούμε ότι μόνο με την ποινικοποίηση της παρείσφρησης ή εισόδου κουκουλοφόρων στις δημόσιες συναθροίσεις κλπ. - και ασχέτως προς τη διάπραξη βιαιοπραγιών παντός είδους - θα μπορέσουμε να πλήξουμε προληπτικά το θλιβερό αυτό φαινόμενο και να αποφύγουμε τις καταστροφικές συνέπειες που κατά κανόνα το ακολουθούν.
Οι κουκουλοφόροι πληθύνονται και οργανώνονται επικίνδυνα. Το κράτος οφείλει να εξασφαλίσει επειγόντως την ασφάλεια των πολιτισών-ων για να προλάβει τις διαρκώς πυκνότερες και καταστροφικότερες πράξεις τους.
Τόσο η διαδικασία του αυτοφώρου (που ο συνδυασμός της με την παράγραφο 1 εξυπακούεται) όσο και ο αποκλεισμός της μετατροπής της στερητικής της ελευθερίας ποινής σε χρηματική (που προβλέπεται από την παράγραφο 4) ισχυροποιούν την προληπτική ικανότητα της ποινής. Ιδίως η οργάνωση ομάδων "κουκουλοφόρων", που πιθανολογεί κοινή χρηματική πηγή ίσως και ξένη προς τα μέλη, καθιστά λιγότερο επώδυνη ή και ανώδυνη τη χρηματική ποινή για το κάθε μέλος της οργάνωσης.
Νομίζουμε ότι, αν εισαχθεί στον ΠΚ διάταξη όπως η προτεινόμενη ως 189 Α, είναι απαλειπτέα η παρ. 2 του ά. 167 που έχει αποδειχθεί αλυσιτελής.

Η πρόταση υποβλήθηκε από την πρόερο του ΙΜΔΑ κα. Α. Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου στον Πρόεδρο της Βουλής, στις αρμόδιες-ους Υπουργούς ως σχέδιο νέας διάταξης στον Ποινικό Κώδικα. Η πρόταση είχε υποβληθεί τον 6ο του 2007 και ανανεώθηκε στις 28.1.2009 .

Το ΙΜΔΑ συνεργάζεται στενά με τα διάφορα όργανα προαγωγής και προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ΟΗΕ, του Συμβουλίου της Ευρώπης και άλλων διεθνών οργανισμών και διατηρεί στενούς δεσμούς και συνεργασία με παρόμοιες ΜΚΟ σε πολλά μέρη του κόσμου. Το Μάιο του 1998, το Ίδρυμα απέκτησε "συμβουλευτικό καθεστώς" (consultative status) στο Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο (ECOSOC) των Ηνωμένων Εθνών. Επίσης, έχει "ειδική σχέση" με το Τμήμα Πληροφοριών του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη (United Nations Department of Public Information) και συνεργάζεται στενά με το Γραφείο Πληροφοριών του ΟΗΕ στην Αθήνα. Το 1998, το ΙΜΔΑ έγινε δεκτό στις "επίσημες σχέσεις" της UNESCO. Από το 1991 το ΙΜΔΑ έχει καθεστώς παρατηρητή στην Αφρικανική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Δικαιωμάτων των Λαών. Επίσης το ΙΜΔΑ είναι μέλος, όπως προβλέπεται από το νόμο, της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Πρόεδρος αυτής της Επιτροπής είναι η Πρόεδρος του ΙΜΔΑ καθηγ. Αλίκη Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου.

Από φέτος τέρμα το μακιγιάζ στη μέρα Υπερηφάνειας, μη τολμήσουμε να βάλουμε σκουφί το χειμώνα, μπαντάνα το καλοκαίρι και ξεχνάμε μια για πάντα τη μάσκα στη παραλία. Ευαγγελία Βλάμη