27 Σεπ 2011

Τα σχολεία πρέπει να σταματήσουν τη διάδοση λεσβοφοβικών μηνυμάτων

Στρασβούργο, Δελτίο Τύπου - CommDH028 (2011)

Τα σχολεία πρέπει να σταματήσουν τη διάδοση λεσβοφοβικών και τρανσφοβικών μηνυμάτων

Στα σχολεία σε όλη την Ευρώπη νέες παρενοχλούνται εξαιτίας του σεξουαλικού τους προσανατολισμού ή της ταυτότητας κοινωνικού φύλου. Ο λεσβοφοβικός και τρανσφοβικός εκφοβισμός είναι μια πραγματικότητα στην καθημερινότητα πολλών. Είναι καιρός να αντιδράσουμε - ιδίως ενόψει των πολλών εθνικών μελετών και εκθέσεων που προειδοποιούν ότι έχει υπάρξει αριθμός αυτοκτονιών μεταξύ των νεαρών λεσβιών, γκέι, αμφισεξουαλικών και τρανς (Lgbtiq) εξ' αιτίας του συναισθήματος απόρρίψης από τις συνομήλικές και τις οικογένειές τις, λέει ο Thomas Hammarberg, Επίτροπος του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Ευρώπης στον πρόσφατο σχολιασμό του για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα που δημοσιεύεται σήμερα.

Το πεδίο εφαρμογής αυτού του προβλήματος φαίνεται να είναι μεγάλο. Μια μελέτη στην Αγγλία έδειξε ότι εννέα στις δέκα καθηγήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είχαν δει τα παιδιά να υποβάλλονται σε λεσβοφοβικό εκφοβισμό στα σχολεία. Μεταξύ των δασκαλισών δύο στις πέντε είχε κάνει παρόμοιες παρατηρήσεις σχετικά με τα παιδιά σε αυτό το πολύ πρώιμο στάδιο.
Τέτοιες μελέτες έχουν επίσης καταδείξει ότι τα παιδιά στα δημοτικά σχολεία χρησιμοποιούν λεσβοφοβικά σχόλια ανησυχητικά συχνά. Παίρνουν και επαναλαμβάνουν την αρνητική ορολογία, τις περισσότερες φορές χωρίς καν να καταλαβαίνουν τις λέξεις που αναφέρουν.

Τα σχολικά βιβλία χρησιμοποιούνται για να διαδώσουν προκαταλήψεις
Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας αφαίρεσαι τη λεσβιοσύνη από τη διεθνή ταξινόμηση των νόσων το 1990. Παρά το γεγονός αυτό, οι προκαταλήψεις και οι παρανοήσεις πολύ συχνά ζουν στα προγράμματα διδασκαλίας.

Μόνο το περασμένο καλοκαίρι ελήφθει μια απόφαση "στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας" να αναθεωρηθεί το σχολικό βιβλίο που περιγράφει τις λεσβίες ως "νευρωτικές και ψυχωτικές» με μια «ανώμαλη, αφύσικη και εκφυλισμένη σεξουαλική ζωή". Από τη Λιθουανία, έχω λάβει πληροφορίες ότι τα παιδιά διδάσκονται ότι η λεσβιοσύνη είναι ασθένεια και ότι οι λεσβιακές σχέσεις καταστρέφουν την οικογένεια.

Το 2009 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων, έθεσε ένα σημαντικό πρότυπο κατά την αναθεώρηση της καταγγελίας κατά της Κροατίας σχετικά με το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου της βιολογίας το οποίο έχει πληροφορίες με προκατάληψη. Η επιτροπή διαπίστωσε ότι "Ορισμένες διδακτικές ύλες που χρησιμοποιούνται στο συνηθισμένο πρόγραμμα διδασκαλίας περιέχουν προκαταλήψεις, διακρίσεις και είναι ταπεινωτική». Η Κροατία απέσυρε το βιβλίο, ως αποτέλεσμα των πορισμάτων της επιτροπής, αν και μη κυβερνητικές οργανώσεις της χώρας εξακολουθούν να αναφέρουν παρόμοια προβλήματα με άλλα σχολικά βιβλία.

"Μην ανέχεστε τον λεσβοφοβικό εκφοβισμό"
Ορισμένες χώρες μέλη έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες ενθάρρυνσης. Ένα εθνικό σχέδιο δράσης στη Νορβηγία στοχεύει τα σχολεία στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και έχει προσθέσει μια Lbtiq διάσταση στα κύρια μαθήματα του προγράμματος σπουδών. Στην Εσθονία το εθνικό πρόγραμμα σπουδών παρέχει μια βάση για τις συζητήσεις σχετικά με Lgb θέματα. H UNESCO αρχίζει διεθνείς διαβουλεύσεις για το λεσβοφοβικό εκφοβισμό στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Οι ΜΚΟ διεξαγάγουν απαραίτητες καμπάνιες αντι-λεσβοφοβικής βίας, όπως η πρωτοβουλία της Ιρλανδίας «Μην ανέχεστε τον λεσβοφοβικό εκφοβισμό».

Υπάρχει μεγάλη ανάγκη αναθεώρησης των προγραμμάτων σπουδών και της διδακτικής ύλης σε όλες τις χώρες μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης. Αυτό τονίστηκε επίσης στο πλαίσιο της Σύστασης του Συμβουλίου της Ευρώπης της Διυπουργικής Επιτροπής η οποία κάλεσε τις χώρες μέλη να παρέχουν στις "μαθήτριες και στις φοιτήτριες τις απαραίτητες πληροφορίες, προστασίας και στήριξης ώστε να μπορέσουν να ζήσουν σύμφωνα με το σεξουαλικό τις προσανατολισμό και την ταυτότητα του κοινωνικού φύλου τις".

Τα σχολεία υποχρεούνται να προστατεύουν τις μαθήτριες
Είναι υποχρέωση όλων των σχολείων η προστασία των μαθητριών τους από τον εκφοβισμό και το να διδάξουν τον σεβασμό και το ανοικτό πνεύμα. Το προσωπικό του σχολείου χρειάζεται ολοκληρωμένη εκπαίδευση σχετικά με ζητήματα αμεροληψίας. Ένα σημαντικό εργαλείο στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να είναι το πακέτο εκπαίδευσης μείωσης της βίας του Συμβουλίου της Ευρώπης στα σχολεία.

Οι υπεύθυνες χάραξης πολιτικής και η διαχείριση των σχολείων πρέπει να δώσουν ισχυρή υποστήριξη στο εκπαιδευτικό προσωπικό, ούτως ώστε αυτό να έχει τα μέσα και τους πόρους δημιουργίας ενός υγιούς και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλοντος στα σχολεία και τις τάξεις.


Την είδηση την βρήκαμε στις 27.9.11 και την μεταφράσαμε από την wcd.coe.int στην https://wcd.coe.int/wcd/ViewDoc.jsp?id=1839593&Site=DC&BackColorInternet=F5CA75&BackColorIntranet=F5CA75&BackColorLogged=A9BACE